Categories: ESCENA

Viatge emocional i vital al món de Carmen Amaya

 

Manel Haro. Barcelona / @manelhc

Falta poc més d’un any perquè s’arribi al centenari del naixement de la bailaora Carmen Amaya (1913-1963), però al Teatre Goya de Barcelona ja ha començat l’homenatge a una artista que va néixer al deprimit barri de barraques del Somorrostro i que va arribar a actuar a la Casa Blanca, convidada pel llavors president d’Estats Units, Franklin Roosevelt. El que l’espectador veurà és el muntatge que la companyia Trànsit Dansa, encapçalada per la coreògrafa Maria Rovira, ja va estrenar al darrer Festival Grec en dues funcions, però que ara es queda tot el mes d’agost, i fins el 2 de setembre, al Teatre Goya.

De Carmen (Ballant a la sorra) és un tribut a una bailaora universal, que es va formar sense acadèmies, aprenent a base de practicar al carrer, allà on vivia de jove, a la platja del Somorrostro. Sobre l’escenari del Goya veiem una escenografia mínima: una tanca de canyís i un munt de sorra, que ens remet al barri d’infància d’Amaya. L’espectacle -una poètica de música i moviment- barreja eficientment el flamenc i la dansa contemporània, proposant així una coreografia que no només ensenya les arrels i l’essència de l’art de la bailaora, sinó que també és un estímul perquè ens endinsem al seu món més personal: el seu barri, els seus amics, la seva evolució cap a l’èxit i, sobretot, la seva humanitat. Un equip de músics -violí, percussió, guitarra i dos cantaores– ajuden a conduir aquest viatge cap als moments imaginats de l’existència de Carmen Amaya.

Emmarcada en el Festival Dansalona, De Carmen (Ballant a la sorra), amb dramatúrgia de Victòria Szpunberg i composició musical de Juan Gómez “Chicuelo”, és una invitació a recordar i a imaginar Carmen Amaya, una bona manera de recuperar una de les grans figures del ball flamenc del segle XX. Segurament per molts, aquesta serà una primera presa de contacte amb el seu món, cosa que atorga encara més valor a l’espectacle.

 

_______

De Carmen (Ballant a la sorra) / Teatre Goya (C. Joaquín Costa, 68) / Creació i direcció de Maria Rovira / Dramatúrgia de Victòria Szpunberg / 70 minuts / Fins el 2 de setembre / De 22,5 a 25,5 euros / www.teatregoya.cat

Articles recents

  • CLÀSSICA
  • Concerts

Excel·lent Kenneth Weiss al Palau de la Música

El clavecinista nord-americà va fer una lectura vigorosa i farcida de proesa tècnica de 'L'art…

1 dia enrere
  • LLIBRES

Un sanatori envoltat de muntanyes i violència

'Tierra de empusas', d'Olga Tokarczuk, és una història inquietant que fa una mirada contemporània i…

2 dies enrere
  • LLIBRES

Les esquerdes de l’amor

'Ataduras' és una novel·la de Domenico Starnone que retrata un matrimoni en crisi i les…

4 dies enrere
  • Clàssics
  • LLIBRES
  • Poesia

Tota la poesia de Machado

Austral publica les 'Poesías completas' de l'autor de 'Campos de Castilla' i 'Soledades', un volum…

5 dies enrere
  • Clàssics
  • LLIBRES
  • Romàntica

‘Orgull i prejudici’, un clàssic de personatges inoblidables

Jane Austen fa de la varietat de personatges un dels punts forts d'una història d'amors,…

6 dies enrere
  • ENTREVISTES
  • Escriptors

Isidre Grau: «Prendre consciència d’on vens és indispensable per viure millor el present»

L'autor publica 'Què ens queda dels nostres', un seguit de vivències que fan recompte dels…

6 dies enrere