Categories: LLIBRES

Amor, desamor i autodestrucció

‘Brasers’ recull dues narracions breus d’Eileen Chang, que retraten la sensualitat i la complexitat de la societat xinesa dels anys quaranta


Júlia Costa. Barcelona / @liujatasco


Eileen Chang va néixer l’any 1920, en una família de classe alta, cosa que li va permetre accedir als estudis superiors. Malgrat això la seva vida no va resultar fàcil, amb un pare maltractador i el context de la Xina políticament convulsa. Va acabar per marxar als Estats Units, a principis dels anys cinquanta, on va morir l’any 1995. Va donar classes universitàries i va escriure llibres i guions cinematogràfics. A la Xina actual ha estat molt reivindicada per les noves generacions. Aquí encara és poc coneguda i les editorial Libros del Asteroide i Club Editor han publicat dos llibres seus, Brasers és el segon (amb traducció al castellà d’Anne-Hélène Suárez i al català de Carla Benet).

El volum aplega dues narracions relativament breus que, de tota manera, reflecteixen de forma molt interessant i acurada el món d’origen de l’escriptora, inspirat sovint en l’època colonial xinesa, complexa, difícil i encisadora. Són dues històries que poden desconcertar, des d’una visió actual del món, però que ens mostren un univers eclèctic, contradictori, multicultural i amb els seus condicionants d’aparença i hipocresia. Un món en el qual el paper de la dona era difícil, fins i tot en els casos de gent que vivia prou bé. Chang ens situa en un univers de matrimonis concertats, concubinatges amarats d’interessos i prostitució de categoria, més o menys encoberta, en el qual els homes, al capdavall, són també unes víctimes del context.

Més enllà d’aquestes dues narracions sobre amors, desamors, conformitat amb una situació no volguda però assumida de forma conscient, o autodestrucció a causa d’una mena d’estranys malentesos, lligats a l’encotillament de les relacions amoroses, Chang resulta fascinant a causa de la seva prosa, plena d’evocacions del paisatge proper i llunyà, de comparacions i metàfores admirables, plenes de subtilesa i que t’immergeixen en la sensualitat del context. Descriu de forma magistral colors, plantes, vestits, objectes, olors, decoracions interiors i exteriors dels habitatges, tot plegat situat en un mon tancat en ell mateix, ja que l’entorn polític i social es limita al dels personatges, restrictiu i ranci.

Chang és avui considerada un dels grans noms de la literatura xinesa, tot i que també dominava l’anglès, a més a més d’altres llengües. Alguns intel·lectuals que han conegut la seva obra i trajectòria creuen que, en un altre context històric, hauria aconseguit el Nobel. En tot cas, ha estat un encert de l’editorial la recuperació, ni que sigui a petites dosis, d’una obra literària d’un gruix incontestable. Chang va ser una autora prolífica, molt treballadora i és un goig que la puguem llegir en castellà i català.

Comparteix

Articles recents

  • ART
  • Exposicions

Artur Carbonell, encara emmascarat

Els Museus de Sitges dediquen una exposició a l'artista català, símbol local de les avantguardes…

2 dies enrere
  • CINE
  • Drama

‘Hamnet’ desborda les emocions

La pel·lícula de Chloé Zhao millora la novel·la de Maggie O'Farrell en què es basa,…

4 dies enrere
  • CINE
  • Drama

‘Valor sentimental’, una mirada freda a les ferides familiars

‘Valor sentimental’, una mirada freda a les ferides familiars

5 dies enrere
  • CLÀSSICA
  • Concerts

Nit de llegenda amb Herreweghe i Beethoven

El director belga va tornar a demostrar la seva excel·lència al Palau de la Música…

1 setmana enrere
  • Drama
  • ESCENA

El martiri de ‘Maria Magdalena’

Carme Portaceli punxa al TNC amb una obra que pren com a punt de partida…

1 setmana enrere
  • CLÀSSICA
  • Concerts

Currentzis, l’inconstant

El director va apostar per un Wagner carregat de volums, prioritzant textura a claredat, però…

1 setmana enrere