Categories: LLIBRES

Un ésser humà derrotat

'Indigno de ser humano', d'Osamu Dazai, és el retrat d'un home inadaptat, ple de vicis, de temors i d'angoixes


Mario Guerrero / @MarioGuerrero_G


Indigno de ser humano es considera l’obra mestra d’Osamu Dazai (1909-1948), a més de ser l’última que va escriure i on va anunciar els seus abismes d’autodestrucció. Dazai va pertànyer a l’anomenada escola dels decadents i va tenir una vida tèrbola amb diversos intents de suïcidi que es reflecteix en Yozo, el protagonista d’aquesta novel·la, que es pot considerar el seu alter ego. Yozo narra la seva vida, des del naixement fins a la seva ruïna a Tòquio, així com les seves addiccions o la recerca de la seva identitat, que el fan caure en la foscor, la desesperació, la solitud i l’angoixa vital.

Yozo es pregunta pel sentit de la vida, què és el que la sosté i si ell és feliç, encara que sap que mai aconsegueix deslliurar-se del dolor. La seva vida és plena d’angoixa, de manca de confiança i d’amagar les pors. A això se sumen la hipocresia, els abusos que va patir de petit i el sentiment de sentir-se aliè a la resta del món. Durant la seva vida, es va aficionar a fer de bufó per als altres i així integrar-se en la societat, però un jove li va obrir les portes de l’alcohol, les prostitutes i les drogues i ell es va deixar arrossegar perquè es va adonar que amb aquests elements alleujava els seus temors.

 

Osamu Dazai.

 

Al protagonista l’auguren un futur pròsper en la pintura, que és el seu passatemps més gran, i en l’amor. Així i tot, dubta que l’ésser humà tingui la capacitat d’estimar i intenta suïcidar-se amb una de les seves amants, però ella mor i ell no. No té fe en la bondat de Déu, només en els càstigs, i es veu incapaç d’assolir la felicitat senzilla de la vida. «Els covards temem fins i tot la felicitat. Ens fem mal amb el cotó», reconeix. Més endavant, s’agafa a l’existència de Déu i li pregunta si és pecat rendir-se perquè ja no pot més. Perd, fins i tot, la capacitat de patir.

Podem llegir Indigno de ser humano com una crítica a la societat japonesa de l’època. El protagonista passa de considerar-se un criminal a un pecador i d’aquí a un boig, i el lector contempla atònit la involució d’un ésser humà derrotat. És «un nen semblant a un Déu», tal com el defineix un dels personatges, un inadaptat de la societat, de la vida i de la seva família. Un patidor, en definitiva. La novel·la es pot trobar a Satori amb traducció al castellà d’Isami Romero Hoshino i Ednodio Quintero, i també a Sajalín, amb traducció de Montse Watkins.

Articles recents

  • CLÀSSICA
  • Concerts

Excel·lent Kenneth Weiss al Palau de la Música

El clavecinista nord-americà va fer una lectura vigorosa i farcida de proesa tècnica de 'L'art…

23 hores enrere
  • LLIBRES

Un sanatori envoltat de muntanyes i violència

'Tierra de empusas', d'Olga Tokarczuk, és una història inquietant que fa una mirada contemporània i…

2 dies enrere
  • LLIBRES

Les esquerdes de l’amor

'Ataduras' és una novel·la de Domenico Starnone que retrata un matrimoni en crisi i les…

3 dies enrere
  • Clàssics
  • LLIBRES
  • Poesia

Tota la poesia de Machado

Austral publica les 'Poesías completas' de l'autor de 'Campos de Castilla' i 'Soledades', un volum…

4 dies enrere
  • Clàssics
  • LLIBRES
  • Romàntica

‘Orgull i prejudici’, un clàssic de personatges inoblidables

Jane Austen fa de la varietat de personatges un dels punts forts d'una història d'amors,…

5 dies enrere
  • ENTREVISTES
  • Escriptors

Isidre Grau: «Prendre consciència d’on vens és indispensable per viure millor el present»

L'autor publica 'Què ens queda dels nostres', un seguit de vivències que fan recompte dels…

6 dies enrere