Categories: CLÀSSICA Concerts

Experiència barroca

El festival Espurnes Barroques uneix la música clàssica amb el patrimoni i el teixit productiu de la Catalunya Central i es consolida com a cita cultural de referència


Manel Haro / @manelhc


Espurnes Barroques és un festival pensat per fer i conèixer territori, construir ponts entre diverses disciplines culturals, reivindicar el patrimoni local i oferir una proposta musical que ens connecta amb la tradició i la història. El seu director és Josep Barcons, home apassionat de la música clàssica que té com a objectiu posar en el mapa el Territori Barroc. Es tracta d’una xarxa de diversos municipis de la Catalunya Central -com Cervera, Manresa, Cardona, Súria, Solsona i Fonollosa- que acullen concerts -de música barroca, és clar- en espais on habitualment no se celebren aquest tipus de vetllades.

Diu Barcons que a ell no se li poden donar idees, perquè les agafa i les materialitza. Una d’aquelles idees va ser fer que la Cantata del cafè de Bach s’interpretés a la nau industrial de Cafès Gener a Cardona. Això ha passat aquest darrer cap de setmana, i ha estat amanit amb una degustació de diferents cafès, fent de la cita tota una experiència sensorial. No és cap excepció, els concerts del festival Espurnes Barroques uneixen música, art religiós, poesia i teixit productiu local. Així, cada concert és una oportunitat de conèixer una petita església de la Catalunya Central -moltes d’elles castigades durant la Guerra Civil- i també de fer una degustació de vins, dolços, cerveses o plats cuinats provinent de marques i restaurants de la zona.

 

La ‘Cantata del cafè’ de Bach es va interpretar a la nau industrial de Cafès Gener, a Cardona.

 

Els concerts se celebren durant diversos caps de setmana, amb diverses cites durant el dissabte i el diumenge, fet que facilita que el festival sigui un atractiu turístic i cultural per als pobles de comarques com el Bages, l’Anoia, el Solsonès o la Segarra. Aquest darrer cap de setmana, a més de la Cantatà del cafè a Cardona, s’ha pogut escoltar l’Ofici de tenebres de Tomás Luis de Victoria, a l’església de Sant Miquel de Castelltallat (Sant Mateu de Bages), un concert absolutament meravellós gràcies a la interpretació de la formació vocal Cantoría, dirigit pel tenor Jorge Losana. Una d’aquelles cites intimistes i envoltants difícils d’oblidar. Cal seguir la pista de Cantoría, que publicaran disc al setembre.

Una altra de les cites del cap de setmana va ser l’espectacle de titelles Bonecos de Santo Aleixo, tradició teatral de la regió de l’Alentejo, a Portugal, documentada des de finals del segle XVIII i amb arrels que provenen dels Autos i Misteris medievals de temàtica religiosa. Va ser a l’església de les Torres de Fals (Fonollosa) i va anar a càrrec de la companyia Centre Dramàtic d’Évora, els membres del qual van arribar carregats amb vins i formatges portuguesos per a la corresponent degustació. Al finalitzar, a més, la companyia va oferir una visita per les interioritats del muntatge.

Espurnes Barroques és un festival ben concebut i organitzat que et permet descobrir petites esglésies i entorns naturals, peces i formacions musicals, a més de gastronomia, una immillorable oportunitat de posar-nos davant de la riquesa cultural de la Catalunya Central. L’excusa és la música, però l’experiència va molt més enllà. Llarga vida al Territori Barroc!

Articles recents

  • LLIBRES

A la guerra no hi cap la innocència ni la compassió

A 'Mañana acabará todo', Susana Rodríguez novel·la les vides d'un bordell a l'antiga Iugoslàvia quan…

6 hores enrere
  • CLÀSSICA
  • ESCENA
  • Òpera
  • Òpera

Una sòlida ‘La Gioconda’

L'òpera de Ponchielli torna al Liceu amb una bona proposta escènica de Romain Gilbert i…

21 hores enrere
  • LLIBRES

Una mort i molts culpables

A 'Crónica de una muerte anunciada', García Márquez retrata una societat marcada per l'honor, la…

2 dies enrere
  • Biografies i memòries
  • Estudis literaris
  • LLIBRES

Shakespeare, molts dubtes i poques certeses

Al seu assaig 'Shakespeare' Bill Bryson revisa totes les teories i interpretacions al voltant d'un…

3 dies enrere
  • Filosofia
  • LLIBRES

Filosofia per a tots els paladars

'Fuera de carta' és un recull d'articles filosòfics de Javier Gomá que ofereixen una lectura…

4 dies enrere
  • ART
  • Exposicions

Artur Carbonell, encara emmascarat

Els Museus de Sitges dediquen una exposició a l'artista català, símbol local de les avantguardes…

1 setmana enrere