El Quartet Casals va interpretar a L'Auditori una peça de Sofia Gubaidulina i el Quatuor Ébène va tocar obres de Mozart i Brahms
Quartet Casals / Foto de David Ruano.
La segona Biennal de Quartets ha donat el tret de sortida amb un programa transversal, on hi havia les Reflections on B-A-C-H de la fabulosa compositora Sofia Gubaidulina, a més d’obres de Mozart i Brahms, interpretades respectivament pel Quartet Casals i el Quatuor Ébène. La Biennal és un projecte co-comissariat pel mateix Quartet Casals i L’Auditori, estrenat el setembre de 2020 i que torna a apropar-nos algunes de les millors formacions de l’actualitat.
El Casals va obrir el concert amb una atenció fabulosa als nombrosos efectes que demana Gubaidulina -els tremolo, glissandi, l’expressió delicada però brillant, l’equilibri de sons i un desenvolupament atent del discurs- i ho van arrodonir amb un volum generós.
El Quatour Ébène va portar un Mozart elegant, de timbre preciosista i d’innegable col·laboració entre els membres per arribar a produir un so transparent, d’us individualitzat de textures i timbres que col·laboraven en un so unitari però ric i vibrant. Si la substitució de la viola del quartet Marie Chilemme per Hélène Clèment degut a una operació va afectar la cohesió del so no va ser fàcil de percebre.
Quatuor Ébène.
Un tret identificatiu de la interpretació seria el següent: els clímax mozartians eren construïts com viatges, no resultats: l’estructura perdia importància davant el transcurs de les notes, que sorgien amb espontaneïtat i de manera capritxosa, però sempre tenint present l’aproximació preciosista del discurs musical. Les notes més altes, per exemple, s’executaven amb una durada mínima, gairebé impressionista, mentre que les notes d’inici i cloenda d’una frase s’allargaven i es feien rotundes, de manera que el viatge, l’inici i el fi d’un segment, quedaven clars, mentre que la construcció climàtica era subtil, elegant i sense afectacions.
Això comportava un petit risc de pèrdua de coherència, de pèrdua de gravitas per exemple en els moviments més lents, però d’altres arriben a quotes de gràcia etèria poc habituals. Així doncs, si els Ébène sacrifiquessin un pèl l’abstracció impressionista i l’apropessin tan sols un poc a l’estructura mozartiana trobaríem una interpretació completa d’aquest Quartet 14 en sol.
El Brahms, per contra, va sonar moderat, elegant i dinàmic però sense desenvolupar els instants on el compositor afavoreix atmosferes fosques i riques. Possiblement el 1r moviment va ser el millor, vigorós, rotund i de gran treball tècnic. Aquest domini de l’instrument va acompanyar al llarg dels altres moviments, però a mesura que Brahms demanava més i més caracterització, l’Ébène va quedar curt. Així doncs, notable inici d’aquesta segona Biennal de Quartets.
Comanegra recupera la biografia que Genís Sinca va escriure sobre l'autor, segurament més mitificat que…
El clavecinista nord-americà va fer una lectura vigorosa i farcida de proesa tècnica de 'L'art…
'Tierra de empusas', d'Olga Tokarczuk, és una història inquietant que fa una mirada contemporània i…
'Ataduras' és una novel·la de Domenico Starnone que retrata un matrimoni en crisi i les…
Austral publica les 'Poesías completas' de l'autor de 'Campos de Castilla' i 'Soledades', un volum…
Jane Austen fa de la varietat de personatges un dels punts forts d'una història d'amors,…