Categories: CLÀSSICA Concerts

Magistrals Belcea Quartet a la Biennal de L’Auditori

La formació liderada per Corina Belcea va brillar amb un programa de Beethoven, Schubert i Xostakóvitx, apuntalat per una propina de Debussy


Albert Mena / @jakoblenz


Electritzant tercera vetllada de la 2a Biennal de Quartets a L’Auditori, amb uns Belcea Quartet en ple domini i control de la seva expressió i uns Aris Quartett punyents. Aquests últims obrien la vetllada amb una breu però curiosa obra de Mochizuki, basada en l’estudi del funcionament del cervell. Presenta algunes textures intrigants que els Aris van executar amb preciosisme visceral. El seu va ser un so afilat, d’alta qualitat tècnica i interpretació astuta.

La seguia una peça de Kurtag, on van mostrar un so encara més abrasiu però encara més hipnotitzant. Sens dubte una formació a seguir. La primera part del concert comptava amb dues peces d’altres repertoris, interpretades per Belcea Quartet: un era el Quartettsatz de Schubert, sensacional, ple de contingut, textura i emocions exagerades expressades de forma excel·lent en descensos de la línia musical, en rebots que les aixecaven de nou i en èxtasi creatiu difícil d’entendre en una peça breu. Una certa propensió al trèmolo constant, a optar per un so perennement carregat de textura va fer perdre un grau d’elasticitat i precisió, però el resultat va ser òptim. El públic va respondre de manera cordial, segurament perquè necessitava adaptar-se a un so tan personal i únic, que va culminar en un Razumovsky 1 de Beethoven també magistral i rebut amb entusiasme.

 

Belcea Quartet.

 

Però abans va passar un Xostakóvitx (Quartet 14 en fa) menys interessant en els dos primers moviments, però energitzant en l’Alegretto final. I després d’una breu pausa, la glòria de la nit: un Razumovsky 1 que va reunir tots els mèrits de la Quartettsatz de Schubert i ho va convertir en una epopeia de quaranta minuts. Molts dels trets de la interpretació d’ahir ja es podien percebre en l’enregistrament de l’obra del 2013: una tendència a carregar de textura el so, a presentar-lo sempre dins una atmosfera fosca, vibrant i aspra.

Però els nou anys de praxi han permès que el so sigui encara més lleuger del que es percebia el 2013; d’alguna manera fan possible que la línia musical vagi un pas per davant dels problemes tècnics que presenta la interpretació, però construint l’univers coherent de clarobscurs, agilitats, i emoció sempre present però mai expressada de manera transparent. D’alguna forma recorda al treball visceral, d’incomptables capes sonores, de colors i harmonies de Graindelavoix que vam poder gaudir també a L’Auditori fa uns mesos.

I per si això no fos prou, van oferir de bis l’Andantino del quartet per corda de Debussy, una peça que va funcionar de manera exquisida amb la textura enfosquida de la formació liderada per Corina Belcea. El món impressionista vist a través de la textura, com si una fina cortina rugosa separés el públic de les harmonies i melodies que s’anaven produint damunt de l’escenari i fes de la càrrega emocional del quartet una experiència encara més corprenedora. O com si estiguéssim veient l’univers de Twin Peaks amb la qualitat de televisió dels 90, plena de textura però també de plaer i dolor. Simplement una joia, a totes voltes inesperada, que tancava un concert difícil d’oblidar.

Articles recents

  • CLÀSSICA
  • Concerts

Retorn triomfal de Gardiner

El britànic va fer una molt bona direcció al Palau de la Música les 'Cantates'…

2 dies enrere
  • LLIBRES

La memòria cau com la neu

'Els adeus impossibles', de Han Kang, és una novel·la exquisida sobre l'amistat, la importància de…

3 dies enrere
  • ART
  • Directius
  • ENTREVISTES
  • Exposicions

B. du Breuil i R. Adrio: «Ara la gran majoria compra les obres d’art sense veure-les»

Suite Subastas celebra el seus vint anys oferint obres de mestres florentins, figures romàniques i…

4 dies enrere
  • LLIBRES

Els llibres que no es publiquen

Miguel Alcázar publica 'Manuscritos no solicitados', una obra de ficció sobre els textos que s'envien…

5 dies enrere
  • Còmic
  • LLIBRES

‘El eternauta 1969’, la revisió d’un còmic esdevingut llegenda

L'obra d'Héctor Germán Oesterheld i Alberto Breccia narra la lluita dels supervivents d’un apocalipsi mundial…

6 dies enrere
  • LLIBRES

Una llarga processó

La novel·la de Paco Cerdà 'Presentes' retrata el trasllat de les restes de Primo de…

1 setmana enrere