Pierre-Laurent Aimard, Isabelle Faust, Jörg Widmann i Jean Guien Queyras protagonitzen una vetllada inoblidable al Palau de la Música amb obres de Berg i Messiaen
El clarinetista Jörg Widmann.
Quatre estrelles van reunir-se ahir al Palau de la Música, en un projecte liderat per Víctor Garcia de Gomar i posposat per la pandèmia el 2020, per a interpretar obres que capturen nombrosos paissatges de la música del segle XX. De Berg a Messiaen, el pianista Pierre-Laurent Aimard, la violinista Isabelle Faust, el clarinetista Jörg Widmann i el violoncel·lista Jean Guien Queyras van exhibir una incomptable quantitat de recursos, tècniques i talent encabits dins de quatre personalitats ben diferents, supeditats sempre a l’expressió musical.
Aimard va aportar un so líquid, tan rotund com una cascada i profund com un llac, però també petit i brillant; Faust va fer gala de la sonoritat seca, afilada i precisa que han fet popular les seves incursions des del repertori barroc al contemporani; Widmann va mostrar-se tal com és, com un instrumentista privilegiat, una excepció comparable a Anne-Sophie Mutter o Daniil Trifonov; i Queyras va funcionar com a plataforma de cohesió, amb un so similar al de Faust però amb més flexibilitat interpretativa.
Les quatre peces per a clarinet i piano de Berg van donar el tret de sortida a la vetllada. Potser no són les obres més accessibles de Berg: el seu llenguatge crea més ressonància en contextos de més envergadura, per exemple a les seves òperes, o també en obres bolcades cap a una expressió més directe, com en la peça n. 4 «Langsam.» Aimard i Widmann van treure un so suau, polit, però també desolador (en aquesta última peça sobretot) i on l’etereïtat del clarinetista va fer levitar les notes, ja de per sí dramàtiques, sobre la sonoritat fabulosa del pianista.
La violinista Isabelle Faust / Foto: © Felix Broede.
La Sonata per a violí i violoncel de Ravel va elevar la vetllada a una altra categoria superior amb les interpretacions de Faust i Queyras. El cervell va quedar absolutament superat per la quantitat de textures, matisos, variacions i dinàmiques que els instrumentistes van treure de la partitura, de naturalesa excepcional. La fantasia de Ravel per a crear escenes properes i accessibles i just després distorsionar-les, exportant-les a través d’un viatge d’expressivitat cinematogràfica és insuperable.
Des d’un inici que sembla un despertar de la primavera, jovial i fresca amb tocs modernistes; el moviment Trés Vif ens porta a un context misteriós, juganer però no exempt de risc; el moviment Lent podria comparar-se a Els ocells de Hitchcock (un poble costaner petit, tranquil però dur, es lleva per a ser escena d’una catàstrofe, on floriran també les emocions humanes amb regust melangiós); finalment, el moviment Vif podria començar com a western, però acabaria trencat i deconstruït en impressions, sensacions i cites de gran bellesa i abstracció. En aquest últim moviment Faust i Queyras van resultar insuperables. Si la seva interpretació no ha quedat inmortalitzada encara, hauria de ser-ho aviat.
Va seguir la Fantasie per a clarinet sol de Widmann, una peça que va compondre als dinou anys i que ja fa gala de trets que caracteritzaran part de la seva música posterior: humor, exageració, virtuosisme i lirisme. Ell mateix va interpretar l’obra amb força i convenciment, destacant per exemple els segments que recorden més a un saxo interpretant free jazz. És una fantasia d’escassa construcció, però tanmateix amb direcció i gran nombre d’impactes i textures.
El pianista Pierre-Laurent Aimard.
Els Epigrams d’Elliot Carter, compostos l’any de la seva mort, van tancar la primera part del concert i es podrien entendre com una culminació de l’obra instrumental de Carter. Ja en la seva Sonata de piano de 1946 hi trobem la seva facilitat per a crear conjunts de notes que se sostenen entre sí, com elegants filigranes individuals i separades que creen un únic conjunt sonor i gravitacional. Aquests Epigrams per a piano trio (i ja enregistrats el 2013 per Faust, Queyras i Aimard) són encara més abstractes i s’aproximen a l’austeritat de les miniatures de Webern. Va resultar fascinant veure els tres intèrprets aportar les seves sonoritats en un treball individual però que també se sostenia com a conjunt.
Finalment, el plat fort de la nit: el Quartet per a la Fi dels Temps d’Olivier Messiaen. Els quatre intèrprets ja han tocat l’obra en conjunt en els últims dos anys i hi ha enregistraments disponibles en xarxa. Dels quatre, però, potser sigui Aimard qui més coneix i millor interpreta l’obra del compositor, nombrosos enregistraments de les seves obres per a piano ho corroborarien. També quan va venir a interpretar el Catalogue d’Oisseaux a Girona va deixar empremta, i ahir de nou va presentar el seu Messiaen rigorós, estructural i de sonoritats grandilocuents però sensibles.
Al seu costat Queyras i Faust van perdre potser part de presència que demana l’obra a les cordes (el final de la secció 8, Lloa a la immortalitat de Jesús, potser va quedar lleugera pel que fa a càrrega emocional, i a la secció 7 els glissandi de Queyras van quedar enrere pel que fa a volum) i Widmann va sonar a Widmann, sempre un plaer. Però per imperfecta que pogués ser la trobada d’aquests quatre intèrprets, sens dubte podem parlar d’una vetllada inoblidable per a la història recent del Palau. Agraïments a Garcia de Gomar per portar-lo, i a l’actual direcció del Palau per a oferir-los de nou l’espai.
El clavecinista nord-americà va fer una lectura vigorosa i farcida de proesa tècnica de 'L'art…
'Tierra de empusas', d'Olga Tokarczuk, és una història inquietant que fa una mirada contemporània i…
'Ataduras' és una novel·la de Domenico Starnone que retrata un matrimoni en crisi i les…
Austral publica les 'Poesías completas' de l'autor de 'Campos de Castilla' i 'Soledades', un volum…
Jane Austen fa de la varietat de personatges un dels punts forts d'una història d'amors,…
L'autor publica 'Què ens queda dels nostres', un seguit de vivències que fan recompte dels…