La pel·lícula d'Ari Kaurismäki retrata dos treballadors víctimes de la precarietat laboral que busquen la dignitat més enllà de les seves feines
Fallen Leaves és una pel·lícula de coproducció finesa i alemanya, de l’any 2023, escrita i dirigida per Ari Kaurismäki. Sense haver fet massa soroll als cinemes, la podem trobar en algunes plataformes, com ara Filmin. És una comèdia tendra, amb moments emotius i desconcertants, un munt de picades d’ullet cinèfiles, actors poc coneguts per nosaltres, però extraordinaris i una durada breu i precisa, que s’agraeix en aquests temps d’excessos en tants sentits.
No he seguit excessivament el director i pot ser que cregui erròniament que la pel·lícula és poc coneguda. Kaurismäki té els seus devots i no són pas minoria, de fet. Tot i que de vegades va bé acostar-se al cinema -o a la literatura- sense coneixements previs ni prejudicis excessius. El karaoke en el qual la parella protagonista es troba per primera vegada és un indret fred, poc concorregut. A Finlàndia, com en alguns països orientals, el karaoke és molt popular. Molts escenaris interiors i exteriors evoquen, de forma poc pretensiosa i molt més proletària, els quadres de pintors com Hopper. Els personatges, el seu entorn i les seves circumstàncies, m’han recordat en molts moments les històries obreres de Ken Loach, tot i que aquest director els atorga més esperança, al capdavall.
La precarietat laboral, la solitud, els acomiadaments injustos i un munt de detalls inquietants contradiuen els panegírics educatius i intel·lectuals sobre un país amb les seves llums i ombres i els seus problemes, tan semblants als de tanta gent de tot arreu. Kaurismaki ha anat ampliant la seva coneguda «Trilogia del proletariat» i ens recorda que la classe obrera existeix, pateix i viu com pot i la deixen, amb el consol que es pot aconseguir amb l’oci senzill, el cinema, la música, l’alcohol, les mascotes domèstiques i la cerca, no sempre reeixida, d’una parella amb qui compartir la vida. Podríem pensar que els escenaris pertanyen a un altre temps però la ràdio, un mitjà que conserva l’efectivitat i la immediatesa, ens parla de fets actuals, la guerra d’Ucraïna, molt més propera per als finesos, amb Rússia a tocar, que no pas per nosaltres.
Hi ha molta poesia en aquesta història breu i romàntica, amanida de silencis o amb poques paraules, amb cinema en directe o que conforma el decorat urbà i s’esquitlla pels comentaris i les referències: Jarmusch, Bresson, Godard, Visconti, Huston. Molts títols mítics ens contemplen des de les parets d’uns carrers tristos i humits. La música, diversa, ens acompanya al llarg de la narració, amb moltes cançons en finès, versions la majoria, que van des del mambo italiano fins a un tango popular.
Kaurismaki beu de moltes fonts i coneix a fons el cinema clàssic i modern: Chaplin, Lean, Bresson, Godard, Visconti… I molts més que em deuen haver passat per alt. Juga amb grapa amb els colors, amb els escenaris, ens situa en interiors que semblen de l’any de la picor, fins i tot sortits del cinema hispànic o italià dels anys cinquanta. Tot s’embolcalla amb un minimalisme excepcionalment reeixit, expressiu, escrostonat i decadent, però amable, i envolta els protagonistes amb un panorama humà silenciós, ensopit, aparentment decebut.
A Fallen Leaves ens trobem l’amor com a sortida, encara que això avui no sembli estar de moda, amb la dignitat humana surant per damunt de les feines embrutidores, dels caps insuportables i abusadors, de les menges escasses i molt allunyades de les ximpleries gastronòmiques dels nostres temps fatxendes. Podria ser una pel·lícula trista però, en canvi, resulta divertida, agradable, encisadora en molts aspectes. Es podria donar més protagonisme a aquest amic amb afició a cantar que, al capdavall, també sembla estar a punt de trobar una parella adient. Els protagonistes principals, desconeguts fins ara per a mi, es diuen Alma Pöysti i Jussi Vatanen. Una història immensa en la seva senzillesa.
'Tierra de empusas', d'Olga Tokarczuk, és una història inquietant que fa una mirada contemporània i…
'Ataduras' és una novel·la de Domenico Starnone que retrata un matrimoni en crisi i les…
Austral publica les 'Poesías completas' de l'autor de 'Campos de Castilla' i 'Soledades', un volum…
Jane Austen fa de la varietat de personatges un dels punts forts d'una història d'amors,…
L'autor publica 'Què ens queda dels nostres', un seguit de vivències que fan recompte dels…
A 'El murmullo del agua', María Belmonte proposa un viatge en el temps per descobrir…