L’escriptor i metge rus Maksim Óssipov (Moscou, 1963) no és un desconegut al seu país. Ha guanyat premis, ha vist representades i retransmeses per la ràdio obres seves de teatre. Va fundar una editorial especialitzada en medicina, música i teologia. Va organitzar una fundació benèfica per garantir la supervivència a l’hospital i millorar-ne l’atenció. El seu pare era escriptor, va patir la censura a fons, i un avi seu, també metge, va romandre deportat al Gulag des 1932 a 1945.
Óssipov va exercir de metge a Tarussa, una ciutat de províncies, a cent kilòmetres de Moscou, un espai per a dissidents diversos. A causa de la guerra amb Ucraïna, després d’haver pensat a fer-ho en d’altres ocasions, es va exiliar, primer a Alemanya i actualment a Holanda. A Espanya s’han publicat alguns llibres seus, com El crit de l’ocell domèstic i Pedra, paper, estisores, tots dos publicats a Club Editor.
Óssipov es considera un dels autors més rellevants de la literatura russa, el poc que he llegit d’ell es pot emmarcar en això que en diem literatura periodística. A Kilómetro 101 (Libros del Asteroide, amb traducció al castellà de Ricardo San Vicente) l’escriptor abasta un període que va des de 2006 fins a 2022 amb narracions poc convencionals, que en ocasions no resulten fàcils de seguir però que són impossibles d’abandonar. El llibre ens explica l’anada a alguns congressos, un viatge als Estats Units i potser hi ha un excés de desengany personal a l’hora de descriure capteniments negatius. Però l’autor sempre reprèn la pietat, la compassió, virtuts o sentiments, i l’amor a una humanitat sovint poc agraïda, coses que avui semblen passades de moda o gairebé rebutjables.
La darrera narració explica la seva sortida del país, com a perdedor, mal mirat pels patriotes adaptats, resignats o entusiastes i per la gent de fora. Óssipov ens amolla observacions rellevants sobre un país gran i complex, situant les seves històries humanes en una petita localitat, d’aquestes que no surten gaire als diaris i que conformen el gruix dels estats i els territoris, allunyades, més o menys, dels centres de poder. Hi trobem l’afany pels diners, el pes de les petites corrupteles, una ignorància popular que contradiu afirmacions sobre la gran cultura soviètica generalitzada. O la xacra de l’alcoholisme en aquella societat tot i que Óssipov admet que la cosa ha millorat i que ha minvat la violència contra les dones.