Neix una nova iniciativa privada per promoure l’excel·lència musical de la mà de persones com Marc Migó, Clara Brotons i Marisol Cortés, entre d'altres
Imatge de la presentació de la fundació / ragabcnphoto.
La iniciativa privada en música clàssica acaba d’obrir una nova seu a Barcelona, de la mà de la Fundació Vera Musica, amb seu al Reial Cercle Artístic. La seva missió és la de promoure l’excel·lència musical, amb un èmfasi especial en les obres de nova creació i en l’intercanvi cultural entre els Estats Units i Europa. Un petit i brillant tast d’aquest diàleg es va poder veure el 19 de març a l’Ateneu Barcelonès, de part del IEN Out of the Sound Box Concert.
En aquella sessió, el violinista Max Tan, el pianista Paul Rivinius i la mezzosoprano Melissa Gregory van interpretar obres mestres estatunidenques del segle XX, com la Violin Sonata 2 de Charles Ives o la Porgy Rhapsody d’Albert Markov. Especialment, aquesta última peça va oferir espai al virtuosisme desenfrenat dels músics, generant un espai demoníac i brillant, expressiu, intens i ric, de perspectives incomptables i coronada per una execució de Tan i Rivinius magistral.
Van obrir l’esdeveniment les Tres Romances de Marc Migó, un dels promotors de la fundació, aportant en diversos graus un lirisme mediterrani i català, expansiu però amb espurnes de repetició minimalista; un romanticisme classicot a l’inici, que acaba desencadenant una expansió moderna i misteriosa que podria beure de la música francesa d’inicis del segle XX; i, per acabar, una peça contemporània, de gestos i sons inacabats, que desdibuixa línies i estridències sota capes de poesia i referents.
El diàleg Catalunya i els Estats Units va quedar ben definit, amb el vincle de Migó a la prestigiosa Juilliard Academy. A la presentació de la Fundació Vera Musica, Glen Cortese, director musical de la Filarmònica de Colorado: va aportar sons americans al Nocturn de Migó, que transportava al Hollywood fosc i màgic de pel·lícules com Eyes Wide Shut. Un exemple més de l’entesa entre el compositor català i la xarxa musical estatunidenca.
Imatge del concert de l’Ateneu.
La iniciativa privada també és referència, per exemple, amb una temporada d’Ibercàmera que porta a Herreweghe en el que potser és el millor Bach dels últims mesos, a Currentzis fent una segona de Mahler memorable, i que ha presentat una temporada 25/26 amb nombrosos èxits assegurats. També BCN Clàssics té títols fantàstics per aquesta temporada, com el Pierrot Lunaire de Schönberg, una obra que, avui dia, continua fascinant i transportant els seus oients a un univers ple d’energia.
No podem oblidar tampoc el pròxim esdeveniment amb Gustavo Dudamel i Marina Rebeka al Liceu, acompanyats per la London Symphony Orchestra i interpretant títols dels repertoris romàntic i postromàntic, així com el concert de la temporada 25/26 dedicat a obres de piano de compositores contemporànies de la mà de Lluïsa Espigolé.
És bon senyal que la música de qualitat encara arribi a les nostres sales, demostrant que els estàndards de la indústria poden ser alts i que el talent i l’èxit econòmic no són incompatibles; que la política econòmica i els conflictes internacionals impacten les relacions entre continents, regions i poders, però que la música continua sent indispensable per a la nostra cultura, i que una xarxa forta de talent i creació farà més interessant i rica la vida de tothom que assisteix a sales de concerts. Enhorabona, doncs, Vera Musica!
'Tierra de empusas', d'Olga Tokarczuk, és una història inquietant que fa una mirada contemporània i…
'Ataduras' és una novel·la de Domenico Starnone que retrata un matrimoni en crisi i les…
Austral publica les 'Poesías completas' de l'autor de 'Campos de Castilla' i 'Soledades', un volum…
Jane Austen fa de la varietat de personatges un dels punts forts d'una història d'amors,…
L'autor publica 'Què ens queda dels nostres', un seguit de vivències que fan recompte dels…
A 'El murmullo del agua', María Belmonte proposa un viatge en el temps per descobrir…