Categories: Clàssics LLIBRES Teatre

‘Resos’ i la guerra de Troia

La tragèdia atribuïda a Eurípides pren com a referència un cant de la 'Ilíada', quan Odisseu entra al campament d'Hèctor i elimina alguns enemics

MANEL HARO

No és clar que Resos sigui realment una obra d’Eurípides. Alguns historiadors consideren que és una peça de joventut de l’escriptor grec i d’altres creuen que és una obra d’un autor desconegut posterior a la mort d’Eurípides. Així i tot, es continua incloent en els reculls de les seves tragèdies, com el volum desè de la col·lecció Bernat Metge, en català, amb traducció de Montserrat Nogueras, o en el volum tercer de Cátedra i Gredos, amb traducció al castellà de Juan Miguel Labiano i Carlos García Gual, respectivament.

Alguns dels arguments dels especialistes que l’allunyen de l’autoria d’Eurípides tenen a veure amb l’estil, l’estructura i la qualitat de la peça. Encara que és difícil debatre sobre aquest tema, com a simples lectors que arriben al text a través de traduccions, sí que es percep que aquesta obra és diferent de la resta dels volums que l’acompanyen. Menys ambiciosa i amb personatges menys complexos, tot i tractar-se d’un capítol rellevant de la guerra de Troia.

 

Eurípides.

 

Resos pren com a referència el cant X de la Ilíada i té com un dels personatges principals Odisseu. La tragèdia comença quan Hèctor és despertat per ser alertat que els qui volen atacar Troia preparen la seva fugida. Aquest vol evitar que marxin sense càstig, però Enees li recomana que abans de fer res, enviï algú a espiar els seus enemics per assegurar-se que realment planegen fugir. Doló s’ofereix com a voluntari per dur a terme aquesta missió a canvi d’una bona recompensa, els cavalls d’Aquil·les.

A tot això arriba Resos, rei de Tràcia, disposat a ajudar Hèctor en la defensa de Troia. Resos assegura que els aqueus no són rivals per a la seva tropa, garanteix una victòria immediata, però tots ells seran víctimes dels seus enemics, quan Odisseu descobreix la contrasenya del campament troià després de la desfeta també de Doló.

Resos és, com s’ha dit, una tragèdia lleugera, l’acció succeeix en segon pla, tot passa molt ràpidament i sense sotmetre els personatges a grans dilemes. De fet, la trama d’espionatge passa també desapercebuda al lector i no hi trobem la complexitat de la resta de tragèdies d’Eurípides. Segurament, és de les peces més fluixes dels reculls d’obres de l’autor grec, encara que no deixa de ser interessant apropar-se a un episodi tan rellevant com la guerra de Troia.

Articles recents

  • Biografies i memòries
  • LLIBRES

Francesc Candel, l’escriptor i el personatge

Comanegra recupera la biografia que Genís Sinca va escriure sobre l'autor, segurament més mitificat que…

1 dia enrere
  • CLÀSSICA
  • Concerts

Excel·lent Kenneth Weiss al Palau de la Música

El clavecinista nord-americà va fer una lectura vigorosa i farcida de proesa tècnica de 'L'art…

3 dies enrere
  • LLIBRES

Un sanatori envoltat de muntanyes i violència

'Tierra de empusas', d'Olga Tokarczuk, és una història inquietant que fa una mirada contemporània i…

4 dies enrere
  • LLIBRES

Les esquerdes de l’amor

'Ataduras' és una novel·la de Domenico Starnone que retrata un matrimoni en crisi i les…

5 dies enrere
  • Clàssics
  • LLIBRES
  • Poesia

Tota la poesia de Machado

Austral publica les 'Poesías completas' de l'autor de 'Campos de Castilla' i 'Soledades', un volum…

6 dies enrere
  • Clàssics
  • LLIBRES
  • Romàntica

‘Orgull i prejudici’, un clàssic de personatges inoblidables

Jane Austen fa de la varietat de personatges un dels punts forts d'una història d'amors,…

1 setmana enrere