Categories: ESCENA

La lucidesa de María Moliner al Teatre Romea

 

Manel Haro. Barcelona / @manelhc

María Moliner Ruiz. Nascuda a Saragossa el 1900 i morta a Madrid el 1981. Va ser bibliotecària, filòloga i lexicògrafa, però sobretot va ser l’autora del Diccionario de uso del español, el llibre de consulta que sempre s’ha conegut, senzillament, com el María Moliner. Moltes persones a Espanya coneixen l’obra, però pocs saben qui era aquesta dona que va decidir, ella sola, elaborar un catàleg de paraules que substituís el diccionari de la Real Academia de la Lengua, ple de deficiències, inexactituds i definicions parcials que encaixaven a la perfecció amb els temps de Franco però res amb l’ús que al carrer es feia d’aquests termes.

Per evitar que María Moliner caigui en l’oblit i per homenatjar aquesta dona que tant va lluitar per la llibertat i perquè la llengua no fos una eina més de la tirania d’un poder dictatorial, Manuel Calzada va escriure l’obra de teatre El diccionario, que ara es pot veure al Romea de Barcelona amb direcció de José Carlos Plaza i amb Vicky Peña en el paper de la protagonista.

Tot comença amb una conferència en què Moliner presenta el seu diccionari després d’anys de dedicació. A partir d’aquí, l’obra va fent salts en el temps per explicar-nos, amb flashbacks, alguns aspectes cabdals de la seva vida: la seva etapa a València, on va viure la victòria dels Nacionals, els quals la van fer passar a ella i al seu marit per un procés de depuració que va provocar que ell –físic- perdés la càtedra que ocupava i ella baixés de categoria professional; els conflictes que l’extensa dedicació al diccionari provocava en el seu matrimoni; la candidatura a ocupar un seient a la Real Academia de la Lengua i com va haver de lluitar també contra la seva malaltia.

L’obra va mostrant la pèrdua de memòria de Moliner degut a una arterioesclerosi cerebral, però la lucidesa del text de Manuel Calzada no afluixa en cap moment. Més aviat al contrari, a mesura que avança, va creixent en intel·ligència, fermesa, tenacitat i esperit de lluita. Al principi veiem una dona envellida que sargeix mitjons, però poc a poc creix la mare, l’esposa, la filòloga, la lluitadora. Això és possible gràcies als salts en el temps que estructuren l’obra de forma impecable. Sembla impossible no deixar-se seduir des del primer moment per aquesta donassa que tan bé interpreta Vicky Peña (un paper com aquest necessitava una actriu com ella). El diccionario és una obra necessària, que fa justícia amb el record de María Moliner i que manté viu l’esperit de la seva dedicació: les paraules, la cultura i la llibertat són patrimoni de tots.

 

________

El diccionario / Teatre Romea (c/ Hospital, 51) / Obra de Manuel Calzada / Direcció de José Carlos Plaza / 90 minuts / Fins el 10 de febrer / De 29,50 a 31,50 euros / www.teatreromea.com

Articles recents

  • LLIBRES

Una llarga processó

La novel·la de Paco Cerdà 'Presentes' retrata el trasllat de les restes de Primo de…

1 dia enrere
  • ENTREVISTES
  • Escriptors

Lu Pérez: «Hi ha noves formes de crear narratives sobre el terror»

L'escriptora debuta amb 'Nieve', novel·la que barreja gèneres i reflexiona sobre la violència, la culpa…

2 dies enrere
  • ENTREVISTES
  • Escriptors

Lídia Gàzquez: «La poesia ha de ser una festa sensorial»

L'escriptora publica 'El vent farà dissabte', un poemari que celebra la feminitat i explora els…

4 dies enrere
  • Clàssics
  • LLIBRES
  • Teatre

‘Resos’ i la guerra de Troia

La tragèdia atribuïda a Eurípides pren com a referència un cant de la 'Ilíada', quan…

5 dies enrere
  • Biografies i memòries
  • LLIBRES

Francesc Candel, l’escriptor i el personatge

Comanegra recupera la biografia que Genís Sinca va escriure sobre l'autor, segurament més mitificat que…

6 dies enrere
  • CLÀSSICA
  • Concerts

Excel·lent Kenneth Weiss al Palau de la Música

El clavecinista nord-americà va fer una lectura vigorosa i farcida de proesa tècnica de 'L'art…

1 setmana enrere