A la novel·la ‘El plagi’, de Sílvia Romero, dues dones tenen en comú la fam d'èxit, l'egoisme, la gelosia i la manca d'escrúpols
El plagi (Proa), de Sílvia Romero, va guanyar el 2013 el Premi El lector de L’Odissea, un guardó triat pels lectors. La novel·la està protagonitzada per dues dones valentes i ambicioses, capaces d’arribar fins on faci falta per aconseguir el que volen. La Carme Carreras, exiliada a Mèxic després de la Guerra Civil espanyola, vol ser escriptora i finalment, un cop casada amb un altre escriptor i retornada a Barcelona, aconsegueix enlluernar tothom amb la seva primera novel·la. Però comet la ingenuïtat de portar un dietari que el seu marit descobreix i utilitza per dominar-la.
L’Àngels Riudor és una periodista disposada a tot per escalar posicions i aconseguir fama, però ara es troba en un moment delicat, ja que en el diari on treballa hi ha canvis que poden no ser-li del tot favorables. Enmig d’aquest mal moment laboral i personal (se separa de la seva parella), li arriba l’encàrrec d’entrevistar una Carme Carreras ja anciana i ingressada en una residència d’avis. Ambdues dones estan unides, sense saber-ho, per l’ambició desfermada, la fam d’èxit, l’egoisme, la gelosia i la manca d’escrúpols. Actuen mogudes per satisfer els seus interessos particulars, per damunt de tot i de tothom.
El plagi del títol fa referència a la còpia d’una obra literària, però també de com les persones repetim una i altra vegada les mateixes conductes. Així, la Carme i l’Àngels no només comparteixen caràcter i ambició sinó també una circumstància concreta amb la qual l’Àngels tanca un cercle que havia iniciat la Carme. Romero descriu, en els dos casos (la postguerra i l’actualitat), societats desagradables i hostils. Molt diferents i alhora inquietantment semblants. Els personatges són col·locats continuament en situacions difícils i el resultat és una obra dura, amarga i tèrbola, amb violacions, crims, violència física i psicològica i una tensió constant.
A 'Escrit al cos' Jeanette Winterson narra la bellesa i el dolor que hi ha…
Amb 'Armaris buits' Maria Judite de Carvalho narra la història d’una dona vídua en la…
A la pel·lícula d'Eugenio Martín del 1972 un antropoide causa la por en un tren…
'La reveladora' és una novel·la de Daryl Gregory que parla sobre els secrets familiars en…
Alícia Gorina dirigeix l'adaptació feminista i polaritzada d'Albert Arribas de les dues 'Ifigènies' d'Eurípides
A 'Els aeròstats' Amélie Nothomb narra la relació entre dos joves alhora que lloa la…