Categories: CINE Comèdia Drama

‘Les coses que diem, les coses que fem’ i les que voldríem haver fet

La pel·lícula d'Emmanuel Mouret proposa una reflexió sobre les relacions de parella, l'amor, el desig i la fidelitat


Júlia Costa / @liujatasco


En la història que explica Les coses que diem, les coses que femgenuïnament francesa- ens trobem amb nou personatges, en edats que podrien anar dels trenta als cinquanta, interpretats per un quadre actoral poc conegut per nosaltres, de moment, brillants i eficaços, que intenten exposar de forma verbal els seus sentiments, dubtes i contradiccions, sense, però, sincerar-se mai de forma absoluta. La resta de la franja generacional és una gran absent, a banda d’algunes criatures que surten de passada o d’algunes referències a les iaies. El director, Emmanuel Mouret (Marsella, 1970), és també el guionista de la història, un text simpàtic, encisador en molts moments, ben estructurat, que té la grapa de no entrar en judicis ni prejudicis sobre el tema.

Un dels personatges que fa una mica de fil conductor de la resta, Maxime, vol ser escriptor però manifesta que tothom vol escriure (cosa que ja va dir, i escriure, Ciceró). Precisament la pel·lícula es pot entendre, fins i tot, com un conjunt de relats breus, amb personatges que incideixen en diferents relacions amoroses. Poques fidelitats serioses, una, a tot estirar, en el capteniment d’unes persones que viuen força bé i que sembla que no tinguin més problemes que els sentimentals. I tot plegat amb un rerefons de bona música clàssica, coneguda la gran majoria.

A banda dels evidents ressons d’Éric Rohmer hi trobem en el rerefons moltes més referències cinèfiles, filosòfiques, literàries, algunes de les quals són presents de forma directa al cinema o a la televisió que contemplen els personatges. Aquesta història d’històries podria semblar frívola si no comptés amb el bon guió i amb uns actors capaços d’expressar, fins i tot en els seus silencies, sentiments, dubtes, enyoraments, frustracions i desenganys.

Les relacions amoroses han canviat molt però els éssers humans som contradictoris i cerquem en ocasions aventura i estabilitat, cosa complexa. La llibertat i el compromís, en això de l’amor, no són uns companys de viatge gaire ben avinguts. I per més que es defensi la sinceritat, no sempre es pot o es vol explicar tot, ja sigui per no ferir més del compte o per no haver d’admetre les pròpies febleses. També, en molts casos, no volem saber la veritat del que fan o han fet o han pensat les nostres parelles. L’anàlisi de l’ànima humana que amara aquesta pel·lícula, potser una mica massa llarga pel meu gust, salva amb nota el conjunt i li dona una certa volada i una admirable autenticitat. Adient per gaudir una estona d’un romanticisme fràgil però ben acompanyat i acomboiat.

Articles recents

  • CLÀSSICA
  • Concerts

Excel·lent Kenneth Weiss al Palau de la Música

El clavecinista nord-americà va fer una lectura vigorosa i farcida de proesa tècnica de 'L'art…

1 dia enrere
  • LLIBRES

Un sanatori envoltat de muntanyes i violència

'Tierra de empusas', d'Olga Tokarczuk, és una història inquietant que fa una mirada contemporània i…

2 dies enrere
  • LLIBRES

Les esquerdes de l’amor

'Ataduras' és una novel·la de Domenico Starnone que retrata un matrimoni en crisi i les…

4 dies enrere
  • Clàssics
  • LLIBRES
  • Poesia

Tota la poesia de Machado

Austral publica les 'Poesías completas' de l'autor de 'Campos de Castilla' i 'Soledades', un volum…

5 dies enrere
  • Clàssics
  • LLIBRES
  • Romàntica

‘Orgull i prejudici’, un clàssic de personatges inoblidables

Jane Austen fa de la varietat de personatges un dels punts forts d'una història d'amors,…

6 dies enrere
  • ENTREVISTES
  • Escriptors

Isidre Grau: «Prendre consciència d’on vens és indispensable per viure millor el present»

L'autor publica 'Què ens queda dels nostres', un seguit de vivències que fan recompte dels…

6 dies enrere