Amors sensuals i relacions lliures

'Un sojorn a Baden-Baden' és un recull de relats de Joan Giné-Masdeu sobre la solitud, el desarrelament, l’amor i el desencís

Júlia Costa. Barcelona / @liujatasco


Joan Giné-Masdeu (Falset, 1950) és escriptor, llicenciat en Filologia Romànica i treballa a l’ensenyament. Ha obtingut premis diversos, en poesia i narrativa, tot i que no compta amb una bibliografia molt extensa cosa que avui no vol dir res, car les dificultats per publicar i, encara més, per difondre el que és publica compliquen força el panorama literari català. Un sojorn a Baden-Baden (Cossetània) és el títol d’un dels contes d’aquest recull, un molt bon recull que crec que hauria estat més arrodonit si tots els contes inclosos seguissin la temàtica majoritària, la dels amors sensuals i les relacions amoroses lliures i desenfadades, explicades amb una ironia absolutament original.

Hi ha algunes narracions que semblen incloses al recull per omplir i que desconcerten una mica. No tant perquè no siguin també molt bones sinó perquè demanarien un altre recull, amb una intenció una mica diferent. El paisatge de la majoria de situacions és Tarragona, el Camp de Tarragona, però hi ha pinzellades cosmopolites diverses, molt ben incloses. L’autor escriu bé, té grapa i humor i excel·leix especialment en las descripcions de situacions eròtiques, un camp en el qual és fàcil caure en la grolleria o l’eufemisme ben intencionat. Molts relats tenen també un bon doll de poesia, d’enyorança d’un passat alegre, de vida, fet i fet.

Moltes de les narracions compten amb referències culturals diverses i nombroses, amb picades d’ullet i demanda de complicitat al lector. Algunes ens suggereixen gairebé un curt cinematogràfic, ja que sembla que veiem els seus protagonistes immergits en una problemàtica que sembla fregar, sovint, l’absurd, sense caure en la inversemblança. La realitat no té per què ser versemblant i, al capdavall, en literatura tot plegat no té cap mena d’importància. Un recull de contes per passar una bona estona i també per gaudir d’un llenguatge ric, fresc, aparentment senzill però molt elaborat i amb troballes expressives i girs metafòrics que resulten originals i extraordinaris.

Categories
LLIBRESRelats
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES

  • Tots els matins del món, Pascal Quignard

    Habitar la pèrdua

    'Tots els matins del món' és una trama històrica de Pascal Quignard que reflexiona sobre qüestions fonamentals com la pèrdua, el silenci i la fidelitat.
  • Ticniks

    Només un tendre peluix…

    'Ticniks' és una sèrie de llibres infantils de Meritxell Martí i Xavier Salomó per a lectors a partir de cinc anys on els ninos cobren vida.
  • Una nova identitat

    La novel·la de George Eliot 'En Jacob i el seu germà' retrata l'emancipació d'un jove de l'Anglaterra rural que lluita per fer realitat els seus desitjos.
  • Les portes obertes del Vaticà

    A 'El loco de Dios en el fin del mundo' Javier Cercas fa una crònica del viatge de papa Francesc a Mongòlia el 2023 plena de reflexions sobre la.