L'actriu Mariona Castillo
Maria Nunes. Barcelona / @mnunesal
Després de l’èxit de la temporada passada, la companyia L’era de les Impuxibles tornen al Teatre Gaudí amb Limbo, un espectacle que uneix teatre, dansa i música per sotmetre a reflexió el conflicte humà i social que envolta el transgènere. El muntatge és el producte de la unió de diversos talents ben conjugats. En la base, el text i la dramatúrgia de Marc Rosich, la música composta i interpretada en directe per Clara Peya, i la coreografia d’Ariadna Peya. A escena, l’actriu Mariona Castillo que interpreta el paper d’Albert/Berta, el/la protagonista, Clara Peya al piano, i la dansa d’Ariadna Peya i Tatiana Monells sota la direcció escènica de Míriam Escurriola.
L’obra està basada en experiències reals i parteix del pretext argumental que presenta el monòleg interior d’un noi que ha decidit emprendre un vol per sotmetre’s a una operació de mastectomia, i que no pot pujar a l’avió perquè el control de seguretat detecta que al seu carnet d’identitat hi figura un nom femení i la fotografia d’una noia. Mentre és retingut indefinidament a la zona del duty free de l’aeroport, atrapat en aquests llimbs, el limbo que dóna títol al muntatge, el/la protagonista anirà desgranant mentalment els capítols més importants de la seva vida, de manera que les tensions entre la seva part femenina i la seva part masculina acabaran amb un pacte d’entesa i d’acceptació. Tal com ens diuen en la presentació de l’obra, es tracta del joc de miralls que viu el cos de l’Albert/Berta, en els llimbs incerts entre la masculinitat i la feminitat. El seu és un cos en trànsit, “un cos que no vol saber d’etiquetes i que, en un món on els calaixos acostumen a ser estancs i les classificacions gens proclius a acceptar les excepcions, lluita per entendre’s i reafirmar-se en la seva singularitat.”
Limbo és el quart espectacle de la companyia L’era de les Impuxibles formada per Clara i Ariadna Peya, que en les seves facetes de pianista i compositora, i de dansarina i coreògrafa, compten amb la col·laboració d’altres creadors, en aquest cas hi destaca l’actriu Mariona Castillo. Es tracta, com ens diuen, d’una nova exploració dins el territori de la dansa-teatre tot jugant amb la potència de la música en directe composta originalment per a l’obra. Aquest és el llenguatge de la companyia i el que té continuïtat en aquesta nova creació. Val a dir que des dels seus primers muntatges (Mrs. Death, per exemple) es pot constatar l’evolució del seu treball que crec que en Limbo ha arribat a un grau de maduresa i de perfecte ensamblatge en el diàleg escènic entre dansa, música i teatralitat. La música de Clara Peya, al piano, i les interpretacions de Mariona Castillo, Ariadna Peya i Tatiana Monells, creen en Limbo un tot indestriable d’una força i una intensitat trasbalsadores. Davant un tema com el del transgènere tan complex i davant les etiquetes, inútils i carregades de prejudicis, que la societat necessita per tranquil·litzar-se i per tapar o estigmatitzar el que és diferent, Les Impuxibles aconsegueixen treure’l del limbo i tractar-lo amb una naturalitat plena de bellesa on el cos, la música i la paraula teatral esdevenen realment TRANSformadores.
________
Limbo / Teatre Gaudí Barcelona (C/Sant Antoni Maria Claret, 120) / Una creació de la companyia L’Era de les Impuxibles / Direcció musical de Clara Peya / Dramatúrgia de Marc Rosich / Direcció escénica de Míriam Escurriola / 75 minuts / 20 euros / www.teatregaudibarcelona.com
El clavecinista nord-americà va fer una lectura vigorosa i farcida de proesa tècnica de 'L'art…
'Tierra de empusas', d'Olga Tokarczuk, és una història inquietant que fa una mirada contemporània i…
'Ataduras' és una novel·la de Domenico Starnone que retrata un matrimoni en crisi i les…
Austral publica les 'Poesías completas' de l'autor de 'Campos de Castilla' i 'Soledades', un volum…
Jane Austen fa de la varietat de personatges un dels punts forts d'una història d'amors,…
L'autor publica 'Què ens queda dels nostres', un seguit de vivències que fan recompte dels…