Cossos i ments en trànsit

'Limbo' uneix teatre, dansa i música per mostrar el conflicte humà i social que envolta el transgènere
L'actriu Mariona Castillo

 

Maria Nunes. Barcelona / @mnunesal

Després de l’èxit de la temporada passada, la companyia L’era de les Impuxibles tornen al Teatre Gaudí amb Limbo, un espectacle que uneix teatre, dansa i música per sotmetre a reflexió el conflicte humà i social que envolta el transgènere. El muntatge és el producte de la unió de diversos talents ben conjugats. En la base, el text i la dramatúrgia de Marc Rosich, la música composta i interpretada en directe per Clara Peya, i la coreografia d’Ariadna Peya. A escena, l’actriu Mariona Castillo que interpreta el paper d’Albert/Berta, el/la protagonista, Clara Peya al piano, i la dansa d’Ariadna Peya i Tatiana Monells sota la direcció escènica de Míriam Escurriola.

L’obra està basada en experiències reals i parteix del pretext argumental que presenta el monòleg interior d’un noi que ha decidit emprendre un vol per sotmetre’s a una operació de mastectomia, i que no pot pujar a l’avió perquè el control de seguretat detecta que al seu carnet d’identitat hi figura un nom femení i la fotografia d’una noia. Mentre és retingut indefinidament a la zona del duty free de l’aeroport, atrapat en aquests llimbs, el limbo que dóna títol al muntatge, el/la protagonista anirà desgranant mentalment els capítols més importants de la seva vida, de manera que les tensions entre la seva part femenina i la seva part masculina acabaran amb un pacte d’entesa i d’acceptació. Tal com ens diuen en la presentació de l’obra, es tracta del joc de miralls que viu el cos de l’Albert/Berta, en els llimbs incerts entre la masculinitat i la feminitat. El seu és un cos en trànsit, “un cos que no vol saber d’etiquetes i que, en un món on els calaixos acostumen a ser estancs i les classificacions gens proclius a acceptar les excepcions, lluita per entendre’s i reafirmar-se en la seva singularitat.”

Limbo és el quart espectacle de la companyia L’era de les Impuxibles formada per Clara i Ariadna Peya, que en les seves facetes de pianista i compositora, i de dansarina i coreògrafa, compten amb la col·laboració d’altres creadors, en aquest cas hi destaca l’actriu Mariona Castillo. Es tracta, com ens diuen, d’una nova exploració dins el territori de la dansa-teatre tot jugant amb la potència de la música en directe composta originalment per a l’obra. Aquest és el llenguatge de la companyia i el que té continuïtat en aquesta nova creació. Val a dir que des dels seus primers muntatges (Mrs. Death, per exemple) es pot constatar l’evolució del seu treball que crec que en Limbo ha arribat a un grau de maduresa i de perfecte ensamblatge en el diàleg escènic entre dansa, música i teatralitat. La música de Clara Peya, al piano, i les interpretacions de Mariona Castillo, Ariadna Peya i Tatiana Monells, creen en Limbo un tot indestriable d’una força i una intensitat trasbalsadores. Davant un tema com el del transgènere tan complex i davant les etiquetes, inútils i carregades de prejudicis, que la societat necessita per tranquil·litzar-se i per tapar o estigmatitzar el que és diferent, Les Impuxibles aconsegueixen treure’l del limbo i tractar-lo amb una naturalitat plena de bellesa on el cos, la música i la paraula teatral esdevenen realment TRANSformadores.

________

Limbo / Teatre Gaudí Barcelona (C/Sant Antoni Maria Claret, 120) / Una creació de la companyia L’Era de les Impuxibles / Direcció musical de Clara Peya / Dramatúrgia de Marc Rosich / Direcció escénica de Míriam Escurriola / 75 minuts / 20 euros / www.teatregaudibarcelona.com

Categories
ESCENA
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES