Categories: ART

La memòria de la felicitat de Lartigue

CaixaForum Lleida exposa les fotografies de Jacques Henri Lartigue a 'Un món flotant'


Manel Haro. Barcelona / @manelhc


En el seu llibre La cámara lúcida, Roland Barthes exposa que «la Fotografia em permet l’accés a un infra-saber; em diu millor que els retrats pintats com es portaven les ungles en tal o tal època. La Fotografia és a la Història el que el biografema és a la biografia”. Aquesta reflexió, que de tan òbvia pot passar-nos desapercebuda, se’ns revela com a fonamental en l’exposició de CaixaForum Lleida Un món flotant, que aplega fotografies de Jacques Henri Lartigue (1894-1986).

Fonamental, perquè la mostra de Lartigue és un extraordinari recull de biografemes de la història que reflecteixen una societat que poc a poc es va acostumant als canvis i a la tecnologia. Les seves són fotografies que mostren el moviment i l’excitació d’una generació benestant que va tenir accés a l’esport, a la moda i als cotxes.  “La vida és quelcom meravellós, que balla, salta, vola, riu i passa”, aquesta frase se la troba el visitant a la meitat de l’exposició i, de fet, és la idea que vertebra la mostra de CaixaForum. El que veiem són fotografies de persones que ballen, salten, volen, riuen i que, inevitablement, passen.

Lartigue no va ser un fotògraf que perseguís cap corrent estètica concreta, sinó que més aviat fotografiava per si mateix, sense cap pretensió de transcendència històrica, cosa que va provocar que fos un professional inclassificable i poc conegut fins el 1963, quan el Moma va presentar la seva primera exposició antològica. Des de ben petit, i quan el seu pare, un banquer adinerat, li va regalar la primera càmera al començament del segle XX (tenia vuit anys), Lartigue es va convertir en una mena de contracronista d’aquella època. En les seves fotografies no hi ha referències a cap dels episodis clau del segle XX (no hi ha cap guerra, ni fam, ni penúries), sinó que se’l coneix com al fotògraf de la felicitat.

Tot i això, s’ha de dir que entre les imatges, el visitant es pot trobar amb algunes que presenten escenes gairebé fantasmals però que, al mateix temps, ajuden a construir el món personal i familiar de Lartigue, especialment la seva infància. En total són unes 230 peces procedents de la Donation Jacques Henri Lartigue de París les que recull l’exposició de CaixaForum Lleida, mostra que ja ha passat per altres centres de la Fundació La Caixa d’arreu de l’Estat. Una magnífica oportunitat per trobar un fotògraf poc conegut pel gran públic i un recorregut apassionant per la societat benestant de la primera meitat del segle XX.

 

___________

Un món flotant: Fotografies de Jacques Henri Lartigue (1894-1986) / CaixaForum Lleida (C/ Blondel, 3) /  Fins el 9 d’abril / Entrada gratuïta / Preu del catàleg: 40 euros

Articles recents

  • CINE
  • Sèries
  • Thriller

‘Gone’, les esquerdes d’una vida aparentment fàcil

La sèrie britànica de Filmin se centra en la desaparició d'una professora, la investigació de…

3 hores enrere
  • LLIBRES
  • Relats

Vides (aparentment) normals

'Quan cau la nit' són relats del suís Peter Stamm que exploren la fragilitat humana…

3 dies enrere
  • Clàssics
  • LLIBRES

Una noia per recordar

'La meva Àntonia', una de les grans novel·les de Willa Cather, ens trallada al món…

4 dies enrere
  • CLÀSSICA
  • ESCENA
  • Òpera
  • Òpera

‘Aida’ al Liceu: art i violència

Brillant la direcció musical d'Antonello Manacorda en una proposta escènica de Shirin Neshat rica en…

5 dies enrere
  • LLIBRES

Abans i després del desmai

A 'Oxígeno' Marta Jiménez Serrano narra l'experiència que va viure quan va estar a punt…

6 dies enrere
  • Ciència
  • Filosofia
  • Humanitats
  • LLIBRES
  • Pensar el món

Una visió del que ens envolta

Amb 'Una apacible turbulencia' Antonio Ayuso proposa una mirada al món a través de la…

1 setmana enrere