Categories: ESCENA

Quatre dones es reivindiquen a ritme de música al Tantarantana

 

Júlia Costa. Barcelona / @liujatasco

Al Club Café Maravillas al llarg dels anys de tant en tant mor una cantant en caure-li un focus al damunt. Les difuntes es retroben en un grotesc més enllà on resten sotmeses a unes ridícules lleis, amb sancions i obligacions no menys ridícules. Elles són Cora, Coral, Corina i Corette, a les quals acompanya una pianista sense nom, i van morir respectivament en els anys 30, 50, 80 i 90. Han anat a parar a una mena d’inframon on rauen dones de professió poc recomanable com la seva, la de corista. Necessiten una solista que estigui a l’alçada i han intentat contractar Madonna. Però, en realitat, fa falta una solista? No es pot ser corista i cantar plegades però cadascuna amb la pròpia veu?

Amb aquest plantejament, original i que té la seva gràcia, la companyia Vagas y maleantas, que porta el mateix nom que l’espectacle, ha estructurat una obra en castellà d’una hora aproximada de durada, amb brillants actuacions musicals i en la qual s’intenta reflexionar sobre el paper de la dona, sempre un pas enrere per motius diversos i en perill de què li caigui al cap un focus, símbol de la seva opressió històrica. Les actrius canten, ballen, gesticulen i mostren tot un ventall de possibilitats expressives admirable. L’obra es podria inscriure en la millor tradició del teatre de cabaret tot i que es representi en una sala més o menys convencional. Podia haver estat fins i tot aquest un espectacle adient per al recuperat i proper Molino. L’obra ja s’havia representat a l’altre espai teatral del mateix Tantarantana durant el mes de novembre.

És una llàstima que el text, amb fragments notables i molt divertits, no tingui una consistència més reeixida pel que fa al fil argumental i que el missatge feminista quedi diluït i poc explícit. Ens quedem amb ganes de saber alguna cosa més dels personatges i les seves èpoques històriques i un lligam més sòlid de cadascuna de les protagonistes amb el seu passat, fins i tot a nivell musical, hauria estat interessant i donat consistència al conjunt. I aquest aspecte és un dels que es troba a faltar avui dia, no tan sols en aquest, sinó en molts espectacles de petit format amb actors i actrius que mostren una professionalitat consistent i una preparació extraordinària que fa oblidar les febleses dels textos que defensen. Vagas y maleantas és, però, del tot recomanable per passar una bona estona i gaudir d’unes interpretacions divertides i reeixides, amb unes veus extraordinàries, recursos teatrals diversos i un gran sentit col·lectiu de l’harmonia i el treball d’equip.

 
_________

Vagas y maleantas / Teatre Tantarantana (Flors, 22) / Direcció i dramatúrgia de Raquel Loscos / Direcció musical i piano: Cristina Martínez / Fins el 27 de desembre / 60 minuts / Entre 10 i 21 euros / www.tantarantana.com

Articles recents

  • LLIBRES

La pèrdua és la mesura de l’amor

A 'Escrit al cos' Jeanette Winterson narra la bellesa i el dolor que hi ha…

4 hores enrere
  • LLIBRES

Involuntàriament envellida

Amb 'Armaris buits' Maria Judite de Carvalho narra la història d’una dona vídua en la…

1 dia enrere
  • CINE
  • Terror

‘Pánico en el Transiberiano’, entre el cinema de sèrie B i el de culte

A la pel·lícula d'Eugenio Martín del 1972 un antropoide causa la por en un tren…

2 dies enrere
  • LLIBRES

El misteri d’una història familiar

'La reveladora' és una novel·la de Daryl Gregory que parla sobre els secrets familiars en…

3 dies enrere
  • Drama
  • ESCENA

Múltiples Ifigènies al Lliure

Alícia Gorina dirigeix l'adaptació feminista i polaritzada d'Albert Arribas de les dues 'Ifigènies' d'Eurípides

4 dies enrere
  • LLIBRES

Dos adolescents solitaris

A 'Els aeròstats' Amélie Nothomb narra la relació entre dos joves alhora que lloa la…

5 dies enrere