Terra de santes

Al llibre de relats 'El cazador de arañas' Daniel Steele Rodríguez plasma temes com ara la supervivència, la mitologia i el pes del llegat
El cazador de arañas

Mario Guerrero / @MarioGuerrero_G


El cazador de arañas (La Huerta Grande) és un llibre de nou relats on destaquen la mitologia i el realisme màgic i on es reflecteix l’imaginari de Sud-amèrica i els seus emblemes, com ara els xamans o els tunjos. En aquests textos de ficció també es parla sobre la superstició i com tots aquests elements interactuen amb l’ésser humà.

Aquesta obra de Daniel Steele Rodríguez (Daniel Rodríguez Acero, 1991) es mou entre la realitat, la ficció i la fantasia. Tot això es barreja i imposa un destí incert a l’ésser humà. El llibre està dividit en tres parts i els relats que la componen evoquen la necessitat d’explicar-nos històries, de transmetre’ns-les com a llegat dels nostres avantpassats i de recórrer als mites per donar resposta a les preguntes existencials.

En els relats de Steele, la naturalesa té les seves pròpies lleis i exerceix la seva màgia sobre dos germans borratxos que troben un cadàver i sobre una dona que es banya al riu, com Diana mitològica. La narració imprimeix una mirada als orígens de la terra, als tresors, a les huacas. Enfonsa les mans a la terra de temps enrere i a les seves creences i obté el fang original.

 

Daniel Rodríguez Acero

Daniel Rodríguez Acero.

 

En aquests relats hi ha multitud de desapareguts i morts, així com una atmosfera carregada de misteri. El lector dedueix en tot moment que alguna cosa està a punt de passar, però el que només passa, sempre i sense parar, és la pluja, en abundància, i les seves conseqüències. Entre les pàgines també ressonen els ecos de les guerrilles, la prohibició, allò il·legal, l’obligació de l’exili, els déus, les tribus o el tràfic de drogues.

El cazador de arañas reuneix un catàleg de personatges que transiten amb la vida i els records a l’esquena. Després està Carmentea, que admira el teler d’altres dones que, com l’Aracne mitològica, teixeixen xarxes. Hi ha més mitologia amb un altre personatge anomenat Aquileu i també a l’últim relat, que és una odissea on un Ulisses de l’època dels romans viatja des de Orient pròxim fins a l’actual Teotihuacán. Així mateix, hi ha hagiografia amb l’aparició de santa Caterina i presència dels kua-aumpei, és a dir, els caçadors d’aranyes del relat que, alhora, dóna títol al llibre.

L’autor fa servir molt vocabulari de l’espanyol d’Amèrica llatina i construeix finals oberts i carregats de tensió. Així, aconsegueix que el lector es formuli teories sobre el que va poder passar. Els nostres camins es formen quan recordem, i els d’aquests personatges es construeixen en la necessitat de creure en alguna cosa i tenir fe. D’aquesta manera, a base de supervivència, adaptació i religió, els personatges modelen la seva pròpia mitologia –personal, familiar, cultural– i miren el futur amb els ulls tornats sempre al passat.

Categories
LLIBRESRelats
Un comentari
  • Luisa
    11 abril 2023 at
    Deixa una resposta

    M’ha encantat aquest llibre!
    Li dóna vida a totes les creences de la gent dels pobles a Colòmbia.
    Molt recomanat!

  • Deixa una resposta

    ALTRES ARTICLES

    • Tots els matins del món, Pascal Quignard

      Habitar la pèrdua

      'Tots els matins del món' és una trama històrica de Pascal Quignard que reflexiona sobre qüestions fonamentals com la pèrdua, el silenci i la fidelitat.
    • Ticniks

      Només un tendre peluix…

      'Ticniks' és una sèrie de llibres infantils de Meritxell Martí i Xavier Salomó per a lectors a partir de cinc anys on els ninos cobren vida.
    • Una nova identitat

      La novel·la de George Eliot 'En Jacob i el seu germà' retrata l'emancipació d'un jove de l'Anglaterra rural que lluita per fer realitat els seus desitjos.
    • Les portes obertes del Vaticà

      A 'El loco de Dios en el fin del mundo' Javier Cercas fa una crònica del viatge de papa Francesc a Mongòlia el 2023 plena de reflexions sobre la.