El disseny industrial busca crear objectes que solucionin les dificultats o les mancances del nostre dia a dia, algunes de les quals passen desapercebudes a la nostra mirada. Sovint és quan veiem aquests dissenys ja creats que entenem com els necessitàvem o com ens ajudaran en les nostres tasques i, fins i tot, en el nostre descans. Darrere de cada peça del mobiliari interior o urbà hi ha tot un projecte que vol respondre a aquestes necessitats, sense descuidar, és clar, l’estètica.
Així i tot, el disseny industrial no és interiorisme ni decoració, la seva principal bandera és la funcionalitat. El Disseny Hub Barcelona posa en relleu la tasca de Miguel Milá (1931-2024), creador de peces tan emblemàtiques com el model de banc NeoRomántico que trobem a molts parcs i carrers de la capital catalana, les cadires Salvador o els llums TMC i Cesta.

Dissenys de Miguel Milá exposats al DHub.
L’exposició que l’hi dedica el DHub Barcelona es refereix a Milá com a «dissenyador (pre)industrial», tal com ell mateix li agradava dir-se, ja que quan va començar a treballar, als anys cinquanta, la indústria en aquest sector encara no s’havia desenvolupat. La seva feina ha anat encaminada a simplificar la vida dels usuaris dels seus dissenys, per tal que visquin amb la màxima comoditat possible.
Al seu llibre L’essencial, Milá va escriure que els seus dissenys no eren revolucionaris, sinó evolucionaris, com, de fet, demostra la transformació continuada dels seus objectes més coneguts com els bancs de Barcelona o els llums TMC i TMM. Per a Milá, «la recerca de l’emoció estètica en disseny només és possible a partir d’un objecte que funcioni», ja que al capdavall «tot ha de ser raonable, tot i que l’estètica és sempre la menys raonable».
És a dir, l’estètica no és possible si l’objecte creat no cobreix la necessitat a partir de la qual va ser creat. L’exposició del DHub Barcelona recorre part de la biografia de Milá: imatges familiars quan era petit, d’altres de quan era jove i va viatjar per Europa amb el seu microcotxe Isetta els anys cinquanta, o quan va treballar amb els arquitectes Alfonso Milá -el seu germà- i Federico Correa. El visitant hi trobarà també diversos dels seus dissenys a través dels quals es pot veure l’evolució de la seva carrera.