Categories: LLIBRES

Estimar a la contemporània

A 'La próxima vez que te vea, te mato', Paulina Flores retrata la deriva emocional d’una jove xilena migrant a Barcelona, atrapada entre l’amor, el desig i la follia

JORDI GISBERT

Passada la pandèmia de la Covid-19, la Javiera, natural de Xile, arriba a Barcelona com a estudiant de postgrau de literatura. Malgrat els suposats contrastos entre els dos hemisferis pel que fa a la qualitat de vida, es veurà obligada a submergir-se en la precària escena de l’habitatge barceloní fins a acabar compartint pis amb en Manuel, un estudiant peruà amb qui començarà una relació poliamorosa.

La pròxima vez que te vea, te mato (Anagrama), la darrera novel·la de l’escriptora xilena Paulina Flores (1988), ressegueix l’espiral de bogeria en què s’anirà endinsant absurdament la protagonista, on l’amor i la mort es conjuguen com dues facetes d’un mateix joc. D’entrada, sorprèn el caràcter profundament contemporani d’aquesta obra i de la seva proposta estètica, en què Homer i Violeta Parra conviuen amb Bad Bunny i Dua Lipa. El llenguatge, els temes i el teixit de referències culturals i socials que hi prenen part construeixen un escenari que interpel·la la nostra experiència vital quotidiana.

És una obra que, sense voler ser provocadora, ho és en ser el retrat d’un temps que es regira constantment en contra de les categories i les etiquetes, i que davant la rigidesa de les estructures heretades, manifesta la necessitat de difuminar-ne els límits. Aquesta novel·la presenta, principalment, l’amor i el desig en aquests termes. Tanmateix, la intenció de l’obra no sembla ser la de defensar una manera particular d’estimar, sinó més aviat la de mostrar la psicoesfera relacional i amorosa d’una generació que ha volgut desmarcar-se dels models tradicionals.

 

Paulina Flores.

 

En topar amb aquesta realitat, la Javiera, que s’enamora irremeiablement d’un noi que no entén l’amor des de la monogàmia, s’enfrontarà als diversos sotracs emocionals, la gelosia i les inseguretats que suposen haver de compartir enamorat amb dues altres noies, l’Armonía i la Laura. Tot amb tot, la Javiera començarà a cedir davant les passions del seu estómac i conspirarà contra aquells del seu voltant per tal que el seu desig de ser estimada exclusivament sigui correspost.

Tot aquest procés és narrat en primera persona, i la mateixa Javiera, de naturalesa afable, testimonia les seves accions –pròpies d’una femme fatale de pel·lícula– des de la distància, donant al seu monòleg intern un to humorístic d’allò més irònic i absurd guarnit amb els llambreigs d’una prosa magnífica. Finalment, l’escenari de l’obra, el barri del Raval, contribueix sensiblement a crear aquest el medi gasós en què s’emmarca l’acció. La Javiera arriba a una ciutat que li és alhora nova i coneguda, acollidora i estranya.

La seva experiència de desplaçament travessa el text i impregna els personatges d’una sensació constant de desarrelament, de recerca d’un lloc propi. És un barri divers, canviant, ple de llengües, cossos i històries que conviuen sense acabar de tocar-se. Un lloc on ningú i tothom hi pertany, que reflecteix perfectament la identitat fragmentada i híbrida de qui només hi està de passada.

Articles recents

  • LLIBRES

La temptació d’esborrar-se

Maria Stepànova explora a ‘Desaparèixer’ el pes de l’origen, el sentiment de culpa pels conflictes…

1 dia enrere
  • Aventures
  • CINE
  • Històric

Una gran ‘Odissea’

La versió de Christopher Nolan intenta ser fidel a l'esperit de l'obra d'Homer sense renunciar…

2 dies enrere
  • ENTREVISTES
  • Escriptors

Júlia Serramitjana: «Em fascinen les llargues caves i galeries subterrànies sota el poble…»

'Els dies dels talps' és una novel·la postapocalíptica en què les persones s’han d’amagar a…

3 dies enrere
  • LLIBRES

Precarietat i supervivència

A 'La tierra fría del desconsuelo', de Juan Francisco Hernández, una família jove viu en…

6 dies enrere
  • ART
  • Artistes
  • Artistes
  • ENTREVISTES

Perico Pastor: «Aconsello que comprin la meva obra perquè l’estimen, no per especular»

L'artista català recorda els seus inicis, repassa la seva evolució i reflexiona sobre el seu…

1 setmana enrere
  • LLIBRES

Mort, exili i memòria

'Los inocentes' és una novel·la de Burhan Sönmez que indaga com la soledat es fa…

1 setmana enrere