Del vòmit i la purga

Laura Gost retrata a 'El món es torna senzill' el pas a la vida adulta d’una adolescent que pateix bulímia
El món es torna senzill Laura Gost

Víctor Bargiela / @VictorBargiela


Laura Gost (sa Pobla, 1993) va ser guardonada el 2018 amb un Goya com a guionista de Woody & Woody, un curtmetratge de dotze minuts que pretenia ser un homenatge a Woody Allen. Com a escriptora, ha rebut el guardó Art Jove de Literatura 2017 pel relat L’escriptora de contes i els premis Jaume II i Bartomeu Rosselló-Pòrcel per la seva trajectòria com a creadora jove. També ha rebut el premi Pare Colom de Teatre 2021 per La deliberació dels escorpins (Lleonard Muntaner, 2021). El 2022 va publicar El món es torna senzill (Empúries/Barrett).

El món es torna senzill narra la història en primera persona d’una noia que pateix bulímia. Acompanyem la protagonista preadolescent des del moment de la pèrdua de la seva mare a través de les seves relacions personals i en el seu camí cap a la vida adulta. Marxa a viure amb el seu pare i s’allunya del seu germà gran, en Blai, que viu amb la seva parella, en Carles.

El llibre ens porta per les primeres relacions afectives i sexuals de la protagonista, a través de les pors i els recels cap al món que l’envolta. Amb cada capítol, passen anys i se’ns presenta una nova finestra a la vida de la protagonista, amb allò que ha canviat i amb el que roman immòbil. El seu lligam inestable amb la necessitat de vomitar i buidar-se es converteix en el fil conductor de la novel·la, que canvia i madura conjuntament amb la protagonista.

La novel·la proporciona una aproximació molt pedagògica a aquest trastorn de la conducta alimentària des de la primera persona. L’escriptora aconsegueix visibilitzar-lo a través de descripcions concises de les vivències d’una persona bulímica, amb les motivacions, les conductes i l’estigma que representa per a la societat que l’envolta. Tot això es complementa amb uns diàlegs àgils i vius i amb alguns punts d’ironia que conviden al somriure del lector.

Categories
LLIBRES
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES

  • Tots els matins del món, Pascal Quignard

    Habitar la pèrdua

    'Tots els matins del món' és una trama històrica de Pascal Quignard que reflexiona sobre qüestions fonamentals com la pèrdua, el silenci i la fidelitat.
  • Ticniks

    Només un tendre peluix…

    'Ticniks' és una sèrie de llibres infantils de Meritxell Martí i Xavier Salomó per a lectors a partir de cinc anys on els ninos cobren vida.
  • Una nova identitat

    La novel·la de George Eliot 'En Jacob i el seu germà' retrata l'emancipació d'un jove de l'Anglaterra rural que lluita per fer realitat els seus desitjos.
  • Les portes obertes del Vaticà

    A 'El loco de Dios en el fin del mundo' Javier Cercas fa una crònica del viatge de papa Francesc a Mongòlia el 2023 plena de reflexions sobre la.