Categories: LLIBRES

El complex món dels adults sota la mirada d’una nena

Gatopardo Ediciones recupera la traducció al castellà que Sergio Pitol va fer de 'Lo que Maisie sabía', de Henry James


Eduardo Suárez Fernández-Miranda. Sevilla


L’escriptor i diplomàtic mexicà Sergio Pitol va traduir al castellà el 1971 la novel·la de Henry James (Nova York, 1843-Londres, 1916) What Maisie knew. En paraules del propi Pitol, es tracta d’una de les novel·les «més endimoniadament difícils que pugui permetre’s qualsevol literatura.» No obstant això, no seria l’única novel·la a la qual hauria d’enfrontar-se l’escriptor mexicà, ja que la seva magnífica tasca traductora es va ocupar de Les bostonianes, Washington Square o Els papers d’Aspern.

Henry James, qui definia la novel·la com una impressió directa i personal de la vida, narra a Lo que Maisie sabía la història d’un adulteri. Sent aquest un assumpte difícil i complex, James li fa una altre pas de rosca, fent que sigui la mirada d’una nena la que ens vagi relatant tot el que passa. Com assenyala Sergio Pitol, el cos d’una novel·la «el constitueix la suma d’observacions, deduccions i conjectures que un personatge fa sobre determinada situació. L’autor presenta un observador des del punt de vista del qual el lector només pot assabentar-se de la fracció de veritat que a aquell li pugui ser accessible», la qual cosa suposa que «el món real es va deformant al ser filtrat per una consciència.»

El fet que la història ens sigui narrada a través dels ulls d’una nena, fa que haguem de tenir la precaució de saber si el que explica és la realitat -ella mateixa pot no entendre el que succeeix- o bé, si té la perspicàcia suficient i pot triar què compartir-nos i què mantenir en silenci: «va ser la senyoreta Overmore, la seva primera institutriu, qui en una ocasió va sembrar-li la llavor del secret; i no ho va fer dient-li res, sinó amb a penes un moviment dels seus bonics ulls, que Maisie tant admirava.»

El complex món de la infància va ser també matèria d’estudi, per part de Henry James, en el relat L’alumne (1891) o a la nouvelle Un altre pas de rosca (1898). Els seus personatges infantils porten una vida solitària i independent sota la cura, generalment, d’institutrius i preceptors, la complexa vida interior dels quals hem d’intentar desxifrar. Pensem en Miles i la seva germana Flora d’Un altre pas de rosca, o en Morgan de L’alumne, al preceptor del qual «li havia semblat tan indesxifrable com una pàgina escrita en una llengua desconeguda (…). Francament, el desconcertant llibre en què el nen estava imprès exigia no poca destresa en l’art de la traducció.»

Per il·lustrar la portada, Gatopardo Ediciones ha escollit un fragment del quadre Les filles d’Edward Darley Boit, del pintor John Singer Sargent (1865-1925). Aquest havia travat amistat amb l’escriptor nord-americà al Londres de 1884. James sentia gran admiració pel seu art, i definia la seva obra «com si pintar fos un pur tacte de visió, un simple manera de sentir.» Un dels retrats més famosos de Henry James va ser el que li va realitzar Singer Sargent en ocasió del seu setanta aniversari. El quadre està exposat a la National Portrait Gallery de Londres.

Articles recents

  • ART
  • Exposicions

Un recorregut per l’univers de Tim Burton

L'exposició immersiva 'Tim Burton’s Labyrinth' aplega escultures, esbossos, músiques, i altres materials que ens transporten…

1 dia enrere
  • ART
  • Exposicions

El Palau Robert homenatja Núria Feliu amb una exposició

La mostra, comissariada per Òscar Dalmau, presenta, en cinc ambients, un recorregut per la vida…

2 dies enrere
  • LLIBRES

Una civilització inventada per reflexionar sobre la nostra

A la novel·la 'El árbol viene', Munir Hachemi proposa un joc literari centrat en una…

3 dies enrere
  • CINE
  • Drama

‘Perfect Days’, retrat de la vida senzilla i tranquil·la

La pel·lícula de Wim Wenders mostra la felicitat d'un home que viu en pau amb…

4 dies enrere
  • Editors
  • ENTREVISTES

Luis Magrinyà: «Hem posat els clàssics a conviure amb les novetats»

L'editor de la col·lecció Alba Clásica explica els fonaments del seu catàleg on es troben…

5 dies enrere
  • ENTREVISTES
  • Escriptors

Dora Muñoz: «Les utopies generen monstres si no tenen en compte la realitat»

L'autora publica 'Arrels i ales', una novel·la negra que gira al voltant de la mort…

6 dies enrere