'Féder o el marit potentat' és una novel·la breu de Stendhal on una dona ha d'escollir entre el seu adinerat marit i un altre home
Víctor Bargiela / @VictorBargiela
En el seu compromís per guarnir la literatura catalana de les millors edicions i traduccions dels clàssics universals, Cal Carré ha editat Féder o el marit potentat de Stendhal (Grenoble, 1783 – París, 1842). La novel·la (originalment, Féder ou le mari d’argent) es va publicar de manera pòstuma a París l’any 1855 dins del recull «Nouvelles inèdites» a l’editorial Michel Lévy Frères. Cal Carré ens en presenta una traducció impecable del francès al català de la mà de Georgina Solà Sellés. En castellà, es pot trobar a Funambulista amb traducció d’Ascensión Cuesta.
Aquesta novel·la curta de Stendhal ressegueix la història de Féder, un jove de disset anys d’una família benestant de comerciants bavaresos instal·lada des de fa temps a Marsella. El pare l’expulsa de casa quan es casa amb l’Amélie, una jove actriu acabada de sortir del conservatori, i la parella decideix marxar a descobrir la vida artística i cultural de París. Malauradament, la dona del protagonista mor poc després de mudar-s’hi. En aquest punt és on comença la vida de vidu solitari de Féder a la capital francesa.
Stendhal.
La novel·la se centra en la trama amorosa de Féder i Valentine, una noia innocent i senzilla de províncies que ha estat educada en un internat de monges. Stendhal construeix l’escenari emocional i social en què Valentine haurà de prendré una decisió que marcarà el seu destí: ha de triar entre el jove Féder i el seu marit, un home groller i ambiciós que tracta de fer-se un forat en l’alta societat de l’època. Stendhal aconsegueix descriure les passions amb vivacitat i construeix uns personatges complexos i realistes.
L’autor expressa amb delicadesa i concreció l’atmosfera de l’alta societat parisenca de la primera meitat del segle XIX. Ens en mostra el funcionament i les costures i n’explicita els mecanismes. Es contraposen els dos personatges: Féder i el marit de Valentine, que volen crear una bona imatge utilitzant recursos diferents des de posicions diverses per explicar com s’han de satisfer les seves ambicions socials, com escalar fins al terrat de l’edifici social de França. Féder o el marit potentat és una novel·la breu i fresca. Enganxa la trama amorosa i encanta l’ambient burgès que es recrea entre àpat i àpat. Una molt bona oportunitat d’apropar-se a la literatura de Stendhal a través d’aquesta petita píndola magistral.
L'estrena de la temporada de BCN Clàssics va deixar un concert desenfocat, amb estridències i,…
A la novel·la 'El dia que va morir en Nils Vik', del noruec Frode Grytten,…
Tres actrius articulen un discurs feminista sobre l'alliberament de les dones a partir de textos…
A 'Inventario de lo que queda cuando el bosque arde' Michele Ruol novel·la la pèrdua…
Els Javis construeixen una història que prioritza emocionar i seduir amb certa desmesura estètica i…
La sèrie britànica de Filmin se centra en la desaparició d'una professora, la investigació de…