Categories: CINE Drama

‘Un fantasma en la batalla’, un nou recordatori del terror d’ETA

La pel·lícula d'Agustín Díaz Yanes, disponible a Netflix, explica la història d'una agent de la Guàrdia Civil encoberta a la banda terrorista

MANEL HARO

Les històries sobre ETA continuen interessant anys després de la dissolució de la banda terrorista. Un fantasma en la batalla, escrita i dirigida per Agustín Díaz Yanes, ha arribat a Netflix després del seu pas per les pantalles de cinema. S’inspira en una operació real de la Guàrdia Civil per proposar un relat sobre una agent d’aquest cos que treballa una dècada encoberta a ETA.

Un fantasma en la batalla explica una història similar a la de La infiltrada, guanyadora del Goya a la millor pel·lícula, encara que confesso que em va convèncer molt més la cinta d’Arantxa Echevarria. Les dues històries funcionen, però La infiltrada mostrava molt més la tensió del dia a dia de l’agent de policia (Susana Abaitua). A la pel·lícula d’Agustín Díaz li manca aquesta tensió i complexitat. Quan les coses es compliquen per a la protagonista, ràpidament es relaxen. A més, incomprensiblement, s’evita ensenyar-nos la resolució de les operacions de la Guàrdia Civil.

 

 

Per exemple, pràcticament no ens ensenyen cap detenció i penso que aquestes són escenes molt rellevants per a la progressió de la narrativa. Com a fet positiu, s’ha de dir, això sí, que, a diferència de La infiltrada, Un fantasma en la batalla blanqueja menys les tortures dels cossos policials, tot i que Díez Yanes tracta aquest tema d’una manera massa superficial, a través de l’agent principal de l’operació, interpretat per un actor, Andrés Gertrúdix, que no fa versemblant en cap moment el seu paper.

Sap greu que no s’aprofitin més altres personatges que sí que funcionen molt bé, com el d’Ariadna Gil, magnífica en la seva interpretació d’un càrrec d’ETA. Tinc la sensació que el director desaprofita molts bons elements de la seva història i es conforma amb un relat massa superficial sobre una realitat massa complexa. Així i tot, és una pel·lícula entretinguda, ofereix informació i ens fa recordar un passat terrible no gaire llunyà.

Articles recents

  • Infantil i juvenil
  • LLIBRES

Una aventura amb gust de fantasia clàssica

'Marees de màgia' és el primer volum de la saga juvenil fantàstica 'Quatre llunes' de…

2 dies enrere
  • Filosofia
  • LLIBRES
  • Pensar el món

Una altra vida és possible

'Se quiere otra vida' és una selecció d'articles de Lluís Pla que aprofundeixen en els…

3 dies enrere
  • Ciència
  • LLIBRES

Nous déus al cel

L'assaig de Diana Walsh Pasulka 'Los creyentes' analitza la influència de la tecnologia en una…

4 dies enrere
  • Clàssics
  • LLIBRES

La immensitat de ser humà

Club Editor publica la traducció de Maria Bohigas d''Els miserables', el clàssic de Victor Hugo…

1 setmana enrere
  • CINE
  • Documental

‘La supervivent’ de l’11-S que no ho va ser mai

El documental de Kike Maíllo reconstrueix el cas de la catalana que va fingir haver…

1 setmana enrere
  • ENTREVISTES
  • Escriptors

Isidre Grau: «La família és el primer grup humà que ens determina»

L'autor publica 'Aquell estiu enmig del temps', novel·la sobre tres generacions d’una família narrada a…

1 setmana enrere