Gedisa publica un volum coordinat per Jorge Ornelas i Armando Cántora que és un recorregut per l’escepticisme filosòfic
Ignasi Mena. Barcelona / @ignasimena
Sempre s’ha dit que la millor manera de no deixar-se endur per l’escepticisme és no entrar en el joc dels escèptics, com quan, per exemple, et pregunten si la cadira sobre la que t’has assegut és real o no (com pot ser que et preguntin si és real o no, tenint en compte que hi estàs assegut ara mateix?). En aquest sentit, i quasi diria que en conseqüència, sempre és fascinant veure com una suposada història de l’escepticisme es va convertint, a poc a poc, en un conflicte per saber qui és en realitat escèptic, sobre quins aspectes o sobre què s’és escèptic (sobre les pròpies habilitats, sobre l’existència en general….) i en última instància per revisar si allò que s’ha dit anteriorment sobre els escèptics i el seu escepticisme és més o menys fidel, més o menys rellevant, més o menys real: en altres paraules, es descobreix com d’escèptics hem de ser, fins a quin punt hem de dubtar, de qualsevol cosa, i sobretot d’allò que nosaltres investiguem. Clar, la qüestió és saber què és qualsevol cosa, i de quina manera n’hem de dubtar.
Gedisa ha publicat Dudas filosóficas, un compendi d’articles coordinat per Jorge Ornelas i Armando Cántora, filòsofs mexicans, que traça un recorregut més o menys cronològic per algunes de les principals vies d’investigació sobre l’escepticisme. En aquesta col·lecció no només hi trobem textos que filen prim sobre els escepticismes pirrònic i acadèmic, els primers exponents del dubte metòdic, i també, per extensió, dels seus deixebles, com Sext Empíric, sinó que intenta a més a més descobrir com està present la tradició escèptica clàssica en l’obra de Montaigne, Descartes o Kant. La tercera i última part, la més diversa i complexa, investiga les possibilitats de l’escepticisme en els últims cent anys i parteix de noms com G. E. Moore, Samuel Kripke o Donald Davidson per posar de manifest, un cop més, que no es pot prescindir dels pirrònics ni de l’escepticisme acadèmic per comprendre la filosofia de finals del s XX i principis del s XXI – tot i que, per descomptat, allò que s’entén per escepticisme, ja sigui pirrònic, acadèmic, o de qualsevol altre tipus, dependrà completament del punt de vista de cadascun dels autors-.
El projecte és ambiciós; compta amb l’ajuda de filòsofs argentins, brasilers, canadencs, francesos, mexicans i dels Estats Units, i el resultat no pot ser més interessant. Més enllà de la varietat d’estils i punts de vista, i encara que alguns dels textos es solapin lleugerament, ens trobem davant d’una antologia de primer nivell sobre l’escepticisme avui, que explica i defineix a partir sobretot dels buits conceptuals, de les confusions històriques i les ambivalències. Per exemple, des del nostre punt de vista contemporani és difícil entendre la filosofia escèptica antiga com una manera de ser i viure, tenint en compte que l’ús que donem als conceptes raó i filosofia s’allunyen totalment de la vivència. Al mateix temps, com més s’aprofundeix en l’obra dels clàssics greco-llatins més es poden veure les seves dificultats filosòfiques i argumentals, i des d’aquests punts obscurs sorgeixen les lectures i les possibilitats que acabarien influint-nos fins als nostres dies.
'La reveladora' és una novel·la de Daryl Gregory que parla sobre els secrets familiars en…
Alícia Gorina dirigeix l'adaptació feminista i polaritzada d'Albert Arribas de les dues 'Ifigènies' d'Eurípides
A 'Els aeròstats' Amélie Nothomb narra la relació entre dos joves alhora que lloa la…
'Fortuna' és una novel·la d'Hernán Díaz que esdevé un trencaclosques literari sobre les classes socials,…
La pel·lícula d'Ari Kaurismäki retrata dos treballadors víctimes de la precarietat laboral que busquen la…
El llibre 'Kilómetro 101' aplega diversos textos de Maksim Óssipov que retraten la Rússia de…