'Cuando los dioses bajaron a Varsovia y alrededores', d'Ignacy Karpowicz, barreja història, mitologia i cultura popular
Ignasi Mena / @ignasimena
Polònia es queda sense cafè i sense planxes (de planxar) d’un dia per l’altre. Els mitjans no se’n fan ressò, i això no és sorprenent, perquè ningú no vol parlar de coses importants, ni de la dignitat, ni de l’educació dels nens, i menys encara de la sanitat que fa pena. Vaja, com tantes altres coses, s’ignora que això del cafè i les planxes només pot ser una conspiració, o pitjor, el pas previ a l’Apocalipsi. És indubtable que alguna cosa està canviant. No ho saben, però tots els polonesos ja comencen a notar els efectes d’aquest moment històric. I llavors descobreixen que alguns déus s’han organitzat per recuperar el que fa temps era seu.
Cuando los dioses bajaron a Varsovia y alrededores (Rayo Verde amb traducció de Fran Villaverde) és una novel·la ambiciosa i divertida que barreja impúdicament història, mitologia i cultura popular. En aquest sentit, de novel·les d’humor que siguin, a més, especulatives, n’hi ha ben poques. Llegint Cuando los dioses bajaron a Varsovia no es pot deixar de pensar en Buenos presagios, la novel·la escrita a quatre mans entre Terry Pratchett i Neil Gaiman que també dóna veu (i vot) a grans personatges de la cultura catòlica. Aquí hi ha personatges de tradicions molt diverses, com mostra la portada genial de Xavier Mula, i posant-los tots junts, humanitzant-los, Ignacy Karpowicz aconsegueix l’impensable: que tornem a creure, ni que sigui per un moment, en Ossiris i en Wittgenstein, en la saviesa immortal de la Galeta Xinesa i en les novel·les de Danielle Steel.
La irreverència i l’humor també es transmet a l’estructura narrativa i a la presentació del text, més i més inestables a mesura que els personatges (humans i divins) van perdent tant els complexos com les certeses. Tot hi té cabuda, des del llenguatge analític fins als acrònims SMS, la regressió a la infantesa, la paranoia, el sexe intergeneracional, interangelical, interdiví i també la falta de sexe, motiu principal de preocupació i origen de moltes cabòries. Què, sinó el desig, pot acabar ajuntant a un adolescent macarra i a una tieta soltera, autodenominada “la deessa del sou mínim”? Què, sinó el desig, pot portar a que t’enrotllis amb un déu a les dutxes del gimnàs? I darrere de cada escena amorosa, entre bastidors, Eros manipula i controla amb un somriure burleta, el mateix somriure que deu haver mostrat Karpowicz mentre escrivia aquesta versió postmoderna i delirant de Somni d’una nit d’estiu.
Sent una obra tan llarga, potser s’hagués agraït una mica de concreció. Durant el primer terç de la novel·la es van presentant més i més personatges nous (alguns que no tornen a sortir, com el Temps, la Memòria, la Veritat, i altres abstraccions), fent que no acabis d’entendre la trama ni el conflicte principal fins ben avançada la lectura. Aquest esforç hauria de venir compensat amb bones escenes i personatges fascinants, però l’autor perd sovint el ritme en un us i abús de recursos retòrics, referències, monòlegs interiors o interrupcions. Per això potser hagués estat més adequada una estructura que condensés l’argument i el fes avançar des del primer capítol.
Cuando los dioses bajaron a Varsovia y alrededores té un número infinit de bones idees per pàgina i et fa riure amb un sentit de l’humor contemporani i força universal. És difícil trobar una novel·la que et faci pensar, que et descobreixi autors nous i que, sobretot, sigui tan divertida com aconsegueix ser-ho aquesta. Per a entendre’ns, i perdoneu l’expressió, el narrador/Karpowicz és un malparit hilarant. Qui diria que llegir sobre déus fos tan entretingut.
'La reveladora' és una novel·la de Daryl Gregory que parla sobre els secrets familiars en…
Alícia Gorina dirigeix l'adaptació feminista i polaritzada d'Albert Arribas de les dues 'Ifigènies' d'Eurípides
A 'Els aeròstats' Amélie Nothomb narra la relació entre dos joves alhora que lloa la…
'Fortuna' és una novel·la d'Hernán Díaz que esdevé un trencaclosques literari sobre les classes socials,…
La pel·lícula d'Ari Kaurismäki retrata dos treballadors víctimes de la precarietat laboral que busquen la…
El llibre 'Kilómetro 101' aplega diversos textos de Maksim Óssipov que retraten la Rússia de…