El director d'orquestra Teodor Currentzis va dirigir la 9a de Mahler amb MusicAeterna dintre del cicle d'Ibercamera
Amb prou feines recuperats de les exageracions del director greco-rus Teodor Currentzis al capdavant de MusicAeterna interpretant Txaikovski i Strauss al Palau de la Müsica, vam retrobar de nou el pensador-músic donant vida a un compositor tan dramàtic, exagerat i convuls com ell: Gustav Mahler, aquest cop per Ibercamera i a L’Auditori.
Si Strauss o Txaikovski conviden a situar-se en el romanticisme musical i caure en textures luxurioses, carregades i farcides de melodies que ens arrosseguen com corrents costaners, l’univers mahlerià envesteix, creix i es desmunta, munta, riu i gruny com un monstre interdimensional; no hi ha línies rectes, tan sols un espai grotesc, ampul·lós, que tant interessa com sorprèn pel seu humor, però que també es pot fer pesat.
A les mans d’un llegendari director com Claudio Abbado, la 9a Simfonia de Mahler esdevé un món ple de mons, contrastada, rica, vulgar, elevada, sublim, planera i pedant, on una música refinada, elegant, plena d’emoció i energia s’expressa amb una qualitat extraordinària. Amb Currentzis és diferent: la concepció sonora que exigeix el director tendeixen a ser fricativa, irritant, plens de textura i gens transparent.
En entorns relativament clars, aquesta decisió funciona de manera meravellosa. En contextos més complexos, pot ser un element que afegeix confusió. I és que el projecte del director encaixa millor amb peces o fragments que es propulsen elles mateixes, per exemple les simfonies de Mozart 40 i 41 o el tercer moviment de la Patètica de Txaikovski, que no en grans espais de múltiples i difoses referències. Currentzis necessita referents clars per aplicar els microsons, silencis, rubatti que busca sentir, i quan la narrativa és clara a la partitura no hi ha res a retreure a la feina que fa.
Però com hem dit, la 9a de Mahler és un monstre amb molts caps, té un inici suggerent, pràcticament expressionista, però després va visitant moltes ciutats i Currentzis no sembla saber què fer amb tots els nombrosos efectes que se li plantegen: els clímaxs hi són, l’energia hi és, però no hi ha un fil conductor. Millor resulten els moviments segon i tercer, on el seu esperit grotesc -però, tanmateix, conservador- permet riure i seguir les exageracions mahlerianes i currentzianes amb gran interès, emulant les danses d’un imperi que s’encaminava a la Primera Guerra Mundial i a la seva desaparició.
El tercer moviment va ser potser el millor de la nit, desencadenant un torrent d’energia formidable: pandemoni és la manera amb què es podria descriure una de les pàgines més interessants que va escriure Mahler, prefigurant per exemple la melodia de La bella i la bèstia, però també manipulant-la per portar-nos a espais misteriosos i terrorífics que prefiguren l’expressionisme alemany. El director sap donar caràcter a cada un dels elements que es van transformant, deformant i enriquint amb cada subseqüent iteració en un viatge delirant que, com el tercer moviment de la Patètica de Txaikovski, sembla que no s’hagi d’acabar mai.
L’últim moviment va tornar a recuperar un espai repetitiu, pesat i excessivament inflat i desproporcionat que Currentzis no sap fer gaire interessant. Chailly, per exemple, va fer un final bonic, més líric i subtil, mentre que el director greco-rus va optar per exagerar volums, tant en fortes com en pianos, allargant el que ja és llarg de per si i sense trobar els elements que li permeten dinamitzar la seva concepció sonora.
'Fortuna' és una novel·la d'Hernán Díaz que esdevé un trencaclosques literari sobre les classes socials,…
La pel·lícula d'Ari Kaurismäki retrata dos treballadors víctimes de la precarietat laboral que busquen la…
El llibre 'Kilómetro 101' aplega diversos textos de Maksim Óssipov que retraten la Rússia de…
A la pel·lícula d'Otto Preminger un addicte a les drogues surt de la presó amb…
Amb 'Les noies de pagès', Edna O'Brien ens trasllada a la Irlanda profunda dels anys…
Rebecca Yarros no decep amb 'Ales de ferro', la segona entrega de la saga 'Empiri'…