Currentzis i un concert poc gratificant al Palau

El director greco-rus ha tornat a Barcelona i ha dirigit al Palau de la Música obres de Txaikovski i Strauss amb la seva formació MusicAeterna
Currentzis Palau de la Música
Currentzis al Palau de la Música / Foto d'A. Bofill.

Albert Mena / @jakoblenz


L’excepcional Teodor Currentzis i la sensacional formació MusicAeterna han tornat a Barcelona per fer un doblet de concerts, al Palau de la Música amb música de Richard Strauss i Txaikovski i a L’Auditori amb Mahler dins la temporada d’Ibercamera. Currentzis ja va deixar empremta amb una interpretació de la Simfonia Tità, en aquella ocasió amb la SWR Symphonieorchester, pocs dies abans de l’aïllament forçós per la pandèmia. També amb Strauss, L’Auditori va ressonar amb exercicis d’estil, exageracions fascinants i apoteosis dramàtiques com feia temps que no se sentien. Un any més tard, el 23 d’abril de 2021, van tornar a fascinar amb unes simfonies 40 i 41 de Mozart de les que feien tremolar per l’abundància de detall, contrastos, vigorositat i energia desfermada.

Menys rodona va quedar la seva interpretació de Xostakóvitx amb la SWR a l’Auditori, l’any passat; tampoc hi va ajudar que la peça precedent fos el Concert per a Viola i Orquestra de Jörg Widmann, que va afegir una capa de fredor, ironia i humor que no quadrava amb l’obra precedent. Ahir al Palau vam viure una experiència d’aquesta segona categoria, menys excitant i convincent des d’un punt de vista narratiu.

Currentzis parteix dels elements expressius musicals per crear angles, contrastos i justificar la música que està dirigint, generant un sentiment de propulsió que tan bé li va funcionar amb Mozart o Mahler. Tenint en compte que la primera obra del concert, les Metamorphosen de Strauss, són força àrides pel que fa a idees, no va sorprendre que Currentzis caigués en l’error de no fer interessant el teixit orquestral. Comparat amb Kempe o Nagano, el director greco-rus i MusicAeterna van quedar curts pel que fa a deliri i sumptuositat de la música straussiana.

 

Theodor Currentzis

 

En els moments en què la música és més gràfica, Currentzis va fer el que li va bé: sobredimensionar-ho, subratllar-ho, marcar-ho, distorsionar-ho de maneres que tenen sentit, per exemple a les agòniques notes finals, o en algun moment (a la meitat de l’obra, amb escales ascendents i descendents) en què el teixit sonor era tan estrident i fricatiu que recordava més a l’expressionisme de la Segona Escola de Viena. Però el resultat final no resultava interessant per la coherència intel·lectual i la falta d’un concepte que propulsés l’obra endavant i el so va semblar més agre, buit i desinteressat del que una interpretació més romàntica hauria creat.

Una experiència similar va ser la que va proporcionar amb la Simfonia 6 «Patètica» de Txaikovski: tot i l’abundància d’efectes, dramatisme i exageracions, es podia percebre una certa i sorprenent aridesa. Lluny d’entendre la música com un vehicle emocional, cada secció va prendre vida només a partir dels elements que Currentzis feia predominar per damunt l’orquestra: «si no et sentim, no existeixes», podria ser el seu motto. Un exemple d’això seria el cop de peu que va separar breument l’adagio i l’allegro non troppo, un exabrupte per part del director perfer existir el so i generar l’atmosfera explosiva i fogosa que defineix el primer minut de l’allegro.

Rodó, però, va sonar el tercer moviment, l’allegro molto vivace. És possible que el seu caràcter de sonatina propulsi la música endavant i que això, barrejat amb el talent expositiu de Currentzis, possibilités la interpretació més convincent, com per exemple l’últim terç i els múltiples jocs i angles que el constitueixen. De l’últim moviment, adagio lamentoso, pocs instants van sonar tan bé com el final: de nou, com a Metamorphosen, unes notes agòniques que es fonen en el no-res. La resta, de nou, un romanticisme que no casa bé amb l’estil i el so de MusicAeterna i uns clímaxs de gran volum però escassa càrrega dramàtica.

Categories
CLÀSSICAConcerts
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES