Categories: LLIBRES

Una història d’oblits

La novel·la de l'argentina Luciana Sousa 'Cuando nadie nos nombre' narra el retorn de la protagonista al passat i la relació amb la seva família


Mario Guerrero / @MarioGuerrero_G


El cartell de la ferreteria del pare d’Ana, la protagonista de Cuando nadie nos nombre (Tusquets, 2023), de Luciana Sousa (Buenos Aires, 1986), diu que no hi ha res que no tingui solució. No obstant això, en aquesta novel·la, la mort del pare no es va poder evitar, ni el càncer de la seva mare, ni el caràcter del seu germà, que es va distanciar. Ella també va marxar, deu anys enrere, perquè volia allunyar-se de la família i de les ferides. Tot i això, ara torna, quan l’avi acaba de morir, no hi ha escoles per falta de nens, gairebé tots els adults se n’han anat perquè les màquines fan la seva feina i casa seva està a la venda.

El retrobament de l’Anna amb la seva mare i la seva àvia al poble obre la porta als secrets familiars i instaura el silenci entre elles. La protagonista adverteix el pas del temps sobre tot allò que va conèixer i percep que, encara que tornem al nostre passat, no ho podem recuperar tot. La relació amb la seva mare és tensa, per això es recolza més en l’àvia, que sembla tenir Alzheimer i no vol continuar vivint. Segons l’Ana, el cap de la seva àvia és com el saló de la casa, on s’amunteguen objectes arbitraris que apareixen i desapareixen o com un volcà que desperta després d’anys.

Anna sap que aquest no és el seu lloc ni la seva ciutat. Hi ha coses que li agradaria explicar a la seva mare i a la seva àvia, però no ho fa perquè hi ha una barrera entre elles. «Ana, la història fa oblits», li diu la seva mare. La ruptura total del llaç es produirà amb la mort de l’àvia, que es preveu propera. Per això Ana pensa que la mort no és un aprenentatge, sinó el final, l’única certesa. I quan aquesta arribi, es pregunta què passarà amb aquestes paraules que formen part del llenguatge familiar i què passarà amb ells mateixos quan ningú no els esmenti, igual que les paraules.

Aquesta és una història on aparentment no passa res. És una intromissió del lector, a través del narrador, a la rutina d’aquestes tres dones mentre es decideix el futur de la casa i, per tant, de la pròpia família. El narrador s’introdueix a l’ambient i es mimetitza per relatar des de dins els silencis i l’espera del final. No obstant, el lector potser troba a faltar alguna cosa més que faci que la història sigui més rodona.

Articles recents

  • Drama
  • ESCENA

Múltiples Ifigènies al Lliure

Alícia Gorina dirigeix l'adaptació feminista i polaritzada d'Albert Arribas de les dues 'Ifigènies' d'Eurípides

16 hores enrere
  • LLIBRES

Dos adolescents solitaris

A 'Els aeròstats' Amélie Nothomb narra la relació entre dos joves alhora que lloa la…

2 dies enrere
  • LLIBRES

Una ficció brillant i polièdrica sobre el poder

'Fortuna' és una novel·la d'Hernán Díaz que esdevé un trencaclosques literari sobre les classes socials,…

3 dies enrere
  • CINE
  • Comèdia
  • Drama

‘Fallen Leaves’, l’amor com a sortida

La pel·lícula d'Ari Kaurismäki retrata dos treballadors víctimes de la precarietat laboral que busquen la…

4 dies enrere
  • LLIBRES
  • Relats

Mirades a la Rússia postsoviètica

El llibre 'Kilómetro 101' aplega diversos textos de Maksim Óssipov que retraten la Rússia de…

5 dies enrere
  • CINE
  • Drama

‘L’home del braç d’or’, un passat fosc i un talent per somiar

A la pel·lícula d'Otto Preminger un addicte a les drogues surt de la presó amb…

6 dies enrere