Categories: LLIBRES Novel·la negra / Thriller

Desdibuixada trama criminal

'Ràdio Free Camaco' és una novel·la negra d'Edgar Cantero que planteja una mirada crítica sobre la societat catalana del post-Procés

XIMO PALAU

Quan vaig començar Ràdio Free Camaco (Empúries), del barceloní Edgar Cantero, esperava trobar una novel·la negra que em fes gaudir i reflexionar, però el que vaig trobar va ser un conjunt de llocs comuns embolicats amb una capa d’intent d’originalitat que, en el fons, no aconsegueix convèncer. Cantero volia crear una història amb una mirada crítica a la societat catalana del post-Procés, però el resultat és més aviat una recopilació de tòpics que no acaben de tenir ni profunditat ni coherència.

L’argument, que gira al voltant d’un exconvicte sense llar que es veu embolicat en un assassinat en una urbanització aïllada, prometia, però no aporta res de nou. El protagonista és un personatge que no arranca, el seu perfil de mascle solitari és massa forçat per resultar creïble, i la seua investigació més aviat sembla una excusa per estirar una trama que no acaba d’agafar ritme. Els girs argumentals, com la implicació de la màfia russa o elements sobrenaturals, semblen artificials i, en lloc d’enriquir la història, la desdibuixen. Fins i tot el llenguatge, que intenta ser distintiu, no fa més que recórrer a l’argot local per un efecte superficial que no té consistència.

 

Edgar Cantero.

 

Aquesta sensació d’artificialitat arriba al seu màxim quan Cantero intenta posar en el centre de la narració una crítica social que, si bé podria ser interessant, acaba sent una caricatura de la Catalunya post-Procés. L’autor no sap aprofitar el potencial del paisatge ni de la realitat social per fer una reflexió profunda. En lloc d’emprendre una crítica política acurada, simplement fa unes pinzellades que no arriben mai a emocionar. La novel·la es queda a mig camí, com si Cantero haguera estat més preocupat per mostrar la seua capacitat estilística que no pas per construir una història que tinga un impacte real.

Tot plegat, Ràdio Free Camaco és un intent fallit de combinar elements de novel·la negra amb una crítica social que es vol intel·ligent, però que no passa de ser un conjunt de recursos poc originals i mal lligats. La lectura no em va deixar cap empremta, i em va quedar la sensació que, si haguera invertit una mica més d’esforç en la coherència de la trama i en la profunditat dels personatges, podria haver creat una obra que valgués la pena.

Articles recents

  • LLIBRES

Abans i després del desmai

A 'Oxígeno' Marta Jiménez Serrano narra l'experiència que va viure quan va estar a punt…

23 hores enrere
  • Ciència
  • Filosofia
  • Humanitats
  • LLIBRES
  • Pensar el món

Una visió del que ens envolta

Amb 'Una apacible turbulencia' Antonio Ayuso proposa una mirada al món a través de la…

2 dies enrere
  • Drama
  • ESCENA

‘Rutes d’alt risc’, quan mirar deixa de ser innocent

L'obra d’Ignasi Garcia i Barba converteix el turisme de guerra en una reflexió sobre la…

3 dies enrere
  • Infantil i juvenil
  • LLIBRES

Una saga romàntica d’època i catalana

'Els Faura' és una trilogia de Mar Picó que narra els embolics sentimentals d’uns joves…

4 dies enrere
  • Infantil i juvenil
  • LLIBRES

Una aventura amb gust de fantasia clàssica

'Marees de màgia' és el primer volum de la saga juvenil fantàstica 'Quatre llunes' de…

7 dies enrere
  • Filosofia
  • LLIBRES
  • Pensar el món

Una altra vida és possible

'Se quiere otra vida' és una selecció d'articles de Lluís Pla que aprofundeixen en els…

1 setmana enrere