Categories: Infantil i juvenil LLIBRES

Un conte per explicar la relaxació als més petits

Fragmenta Editorial crea una col·lecció infantil per millorar el cultiu de la saviesa, el benestar i la qualitat humana


Alba Puig. Barcelona / @albapuigr


A finals del passat 2015 va néixer una nova col·lecció trilingüe (català, castellà i portuguès de forma simultània) adreçada als més petits dins de Fragmenta Editorial, titulada «Petit Fragmenta». Tal i com va explicar en la presentació del projecte Inês Castel-Branco, directora de la col·lecció, «els nostres àlbums il·lustrats —on el text i la imatge estan íntimament relacionats— volen acompanyar els pares i educadors en el cultiu de la saviesa, la interioritat i la qualitat humana en els més petits».

Un dels tres llibres amb els que ha iniciat aquesta nova aventura Petit Fragmenta és Respira, escrit i il·lustrat per la mateixa Inês Castel-Branco. El llibre es presenta com un diàleg entre una mare i un fill abans d’anar a dormir, tot i que va molt més enllà. El menut no pot dormir i demana ajuda a la mare, que no dubta a calmar-lo tot ensenyant-lo a respirar. Un exercici que a priori pot semblar eixelebrat ja que tots els nens saben respirar però que mica en mica farà que el petit prengui consciència d’aquesta respiració i l’ajudi a anar a dormir més calmat i serè.

Moltes vegades, els adults apliquem conceptes i exercicis en la nostra rutina per tal de frenar d’alguna manera el ritme de vida accelerat o atabalat que duem. No és fàcil compaginar feina amb família, ni temps d’oci amb obligacions quotidianes. És per això que practiquem ioga o pilates, sortim a passejar o llegim sobre dur una vida slow i mindfulness. Però i amb els nens qui hi pensa? Ells també tenen cada vegada més coses de les quals estar pendents i en les que participar activament i poques vegades els expliquem la importància de parar una estona i relaxar el cos i la ment.

La mare, per transmetre al petit com respirar, va realitzant tot un seguit d’exercicis -molts presents en les disciplines nombrades anteriorment- explicats de manera gràfica i comprensibles a l’instant pels més petits. S’hi pot trobar la posició del gat o el creixement d’un arbre, passant per inflar un globus. Es tracta en definitiva d’un recull d’exercicis il·lustrats amb una fantàstica tècnica de collage i aquarel·la que poden ajudar als nens i nenes a prendre consciència de la seva respiració.

Així doncs, el llibre es pot llegir de manera superficial com una història, es pot explicar en veu alta mentre es fan algunes de les respiracions o bé es pot fer servir de guia per a la realització dels completa dels exercicis. Una part molt interessant del llibre que també es troba en la resta de títols de la col·lecció és una guia de lectura al final del llibre que ajuda als adults a comprendre i explicar millor el llibre i també dóna lloc a la reflexió i a relacionar les històries amb la vida de cada nen. Un llibre per a nens però que de ben segur ajudarà a dormir millor a més d’un adult.

Articles recents

  • ENTREVISTES
  • Escriptors

Júlia Serramitjana: «Em fascinen les llargues caves i galeries subterrànies sota el poble…»

'Els dies dels talps' és una novel·la postapocalíptica en què les persones s’han d’amagar a…

45 minuts enrere
  • LLIBRES

Precarietat i supervivència

A 'La tierra fría del desconsuelo', de Juan Francisco Hernández, una família jove viu en…

3 dies enrere
  • ART
  • Artistes
  • Artistes
  • ENTREVISTES

Perico Pastor: «Aconsello que comprin la meva obra perquè l’estimen, no per especular»

L'artista català recorda els seus inicis, repassa la seva evolució i reflexiona sobre el seu…

6 dies enrere
  • LLIBRES

Mort, exili i memòria

'Los inocentes' és una novel·la de Burhan Sönmez que indaga com la soledat es fa…

1 setmana enrere
  • Còmic
  • LLIBRES

Un viatge cap a l’esperança i l’acceptació

'El viaje' és una novel·la gràfica de Paco Roca sobre el món de la parella…

1 setmana enrere
  • Aventures
  • Clàssics
  • LLIBRES

La gran aventura d’Odisseu

L'obra d'Homer explica els vint anys de periple del rei d'Ítaca per tornar a casa…

1 setmana enrere