El volum 'L’amor no ho és tot' és una antologia que mostra l'ampli ventall poètic de l'autora nord-americana
Edna St. Vincent Millay (1892-1950) va ser una gran poeta i dramaturga americana, guardonada amb el Premi Pulitzer de poesia. Va néixer a Rockland, Maine, filla d’una infermera i un director d’escola. L’any 1904 els seus pares es van separar a causa dels problemes econòmics de la família. Ella, la seva mare i dues germanes, van viatjar pel país, gairebé en la pobresa més absoluta, però la mare duia amb ella un bagul ple d’obres de literatura clàssica, que llegia a les seves filles. Es van poder instal·lar en una caseta a Camden, propietat d’una parenta.
A l’institut, Edna va començar a evidenciar el seu talent literari i va publicar poemes a revistes juvenils d’un cert prestigi. Un llarg poema seu, «Renascense», va ser finalista en un concurs de poesia. Fins i tot el guanyador del concurs reconeixeria amb el temps que el d’Edna era el millor. La impressió que va causar va fer que li paguessin la matrícula al Vassar College i Edna es va traslladar a Nova York després de la seva graduació.
La poeta va viure a molts llocs del Greenwich Village, va ser obertament bisexual i va tenir unes quantes ofertes de matrimoni. Va guanyar el Pulitzer l’any 1923 i va ser la tercera dona en rebre aquest premi. Els seus poemes aviat van ser controvertits en incidir en temes de sexualitat femenina i feminisme. Es va casar als quaranta-tres anys amb un polític conegut, feminista, que li va donar suport i va tenir cura de les tasques domèstiques. Va ser un matrimoni lliure i obert.
El matrimoni va comprar un gran terreny, a prop d’Austerlitz, on va construir un graner, una cabina per escriure, una pista de tennis i, més endavant, un petit hort. Va ser la sisena persona i la segona dona condecorada amb la Medalla Robert Frost, per la seva contribució a la poesia americana. Edna va morir a casa seva, el 1950, com a conseqüència d’una caiguda, tenia cinquanta-vuit anys.
Malgrat els reconeixements rebuts al seu país fins fa pocs anys era poc coneguda a casa nostra, tant en català com en castellà. El 2017 Quaderns Crema va publicar una magnífica antologia poètica, a cura del també gran poeta Marcel Riera, i amb els textos originals en anglès al costat de les versions en català. En la seva poesia s’hi poden percebre influències d’Elizabeth Browning o Christina Rossetti, o dels sonets de Shakespeare. Hi podem trobar excel·lents sonets propis però també poesia lliure.
Segons el novel·lista Thomas Hardy, el millor d’Amèrica eren els gratacels i Edna St. Vincent. Va ser una persona brillant, amb amistats de categoria, que va freqüentar els cercles intel·lectuals més escollits i elitistes. Tot i amb això va viure amb dificultat el fet de fer-se gran, l’inevitable pas del temps.
Aquesta antologia magnífica és un llibre per tenir i gaudir-ne sense pressa, anant i tornant als poemes i fent l’intent, fins i tot encara que no sapiguem prou anglès, de fer comparacions entre la versió original i la traducció. La poeta va ser una dona que avui podem considerar avançada al seu temps, pel que fa a les seves relacions i el seu capteniment. Afortunadament va poder viure a la seva manera, malgrat algunes crítiques que la van equiparar a un Byron femení i no, precisament, pel tema literari. Tenir a prop un llibre com aquest, del qual gaudir de forma lenta i reposada, és tot un goig lector.
A la novel·la 'El árbol viene', Munir Hachemi proposa un joc literari centrat en una…
La pel·lícula de Wim Wenders mostra la felicitat d'un home que viu en pau amb…
L'editor de la col·lecció Alba Clásica explica els fonaments del seu catàleg on es troben…
L'autora publica 'Arrels i ales', una novel·la negra que gira al voltant de la mort…
El tercer àlbum d’estudi de la cantant uneix la cultura popular occitana amb veus de…
'Music for 18 musicians' és una peça imprescindible de la música clàssica de l’últim terç…