La molt castigada Medusa

La novel·la de Natalie Haynes 'Las miradas de Medusa' revisa aquest mite grec i ens fa reflexionar sobre què entenem per heroi i monstre

MARIO GUERRERO

Las miradas de Medusa (Salamandra, amb traducció al castellà d’Aurora Echevarría) és una perspectiva diferent i fresca sobre aquest mite grec i sobre qui van ser o qui van poder ser realment les gòrgones. Natalie Haynes (Regne Unit, 1974) construeix un mosaic de mites grecs que conflueixen al de Perseu i Medusa. Així, en aquestes pàgines es mouen personatges com Zeus, Atena, Posidó, Hefest, les Hespèrides o les Nereides. Haynes es proposa narrar una història alternativa. I si Medusa no fos un personatge malvat? I si Perseu, qui la va decapitar, no fos un heroi com se’ns ha fet creure?

Medusa va ser l’única mortal de les tres gorgones, amb serps als cabells i la mirada dels quals podia convertir en pedra qui la mirés. Com que era mortal, era la més vulnerable. Va créixer amb les seves germanes i de les tres ella va ser la més bonica, però un dia Atena la va castigar amb serps als cabells i la mirada que petrificava. Aleshores, Medusa no podia mirar ningú per no fer-los mal i es va condemnar a la solitud. Medusa va créixer sense la seva mare, la manca d’afecte de la qual pateix. Les seves germanes gòrgones, immortals, mai no havien experimentat por ni preocupació, perquè què pot intimidar a un ésser immortal.

 

Natalie Haynes

Natalie Haynes.

 

Las miradas de Medusa és una història més sobre mitologia grega on els interessos, els diferents bàndols i les divisions surten a la llum. Es poden veure els aspectes més humans dels déus i del mateix Zeus, a qui en un moment donat afligeix ​​una migranya, encara que aquesta deriva en el naixement d’una nova deessa. També es mostren la vanitat d’aquells que ostenten el poder, siguin déus com Posidó o reis com Acrisi, i la capacitat d’un mortal per a debilitar o per sensibilitzar un déu poderós. Paral·lelament a la vanitat dels poderosos hi ha l’escepticisme i el rebuig de l’ésser humà davant de tot allò que desconeix.

Haynes mostra les dues versions, la que veu Perseu com un heroi i salvador de la seva mare i la que el veu com un jove arrogant i abusador perquè ataca una gòrgona quan està adormida per salvar la seva mare, que no corria més perill que casar-se amb un rei. Segons aquesta versió, Perseu està «disposat a matar una criatura que no li ha fet res només per obtenir un trofeu per a un home que menysprea.» A parer meu, la crítica a Perseu és exagerada, anomenant-lo de vegades pusil·lànime. Tot perquè en el mite original és un heroi i aquí cal capgirar-lo. Sí que crec encertada la crítica que es fa als mortals com a éssers avariciosos i ignorants que anteposen les riqueses a la seguretat de la llar.

L’autora tracta altres temes com la culpa o el poder i el domini de certes persones per determinar la història dels altres. Al principi del llibre, aquesta història es presenta dividida en herois i monstres, i aquí són els monstres els que són agredits pels herois. Herois que, no obstant això, no sempre són bons, valents i lleials, com es diu, sinó que poden ser moltes vegades monstruosos.

Categories
Fantàstica / Ciència-ficcióLLIBRES
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES