Caspar David Friedrich, el pintor dels capvespres emboirats

Florian Illies repassa a 'La magia del silencio' la vida i l'obra del pintor alemany i proposa un viatge per dos segles d'història europea
caspar david friedrich

SALVADOR RICH

La magia del silencio de Florian Illies (Salamandra amb traducció de Carlos Fortea) va més enllà d’on acostumen a arribar els assajos sobre els artistes: cavalca entre la biografia, l’anàlisi i l’anècdota. Ens fa un Caspar David Friedrich humà, proper i gairebé d’estar per casa recordant que, darrere de qualsevol obra d’art, hi ha una història… o moltes, perquè l’art és humà, explica, descriu, interpreta, plasma i de vegades sobreviu i d’altres, no.

Vaig descobrir Friedrich amb la lectura de l’assaig de Rafael Argullol La atracción al abismo, i poc després el Prado va organitzar una exposició sobre l’artista. Jo encara devia ser un estudiant amb les butxaques escurades així que me la vaig perdre. A canvi, però, la meva família va remoure cel i terra per regalar-me el catàleg de l’exposició. I encara el fullejo de tant en tant.

Arbres hivernals de branques retorçades, albades o capvespres emboirats, personatges solitaris deambulant enmig d’un paisatge que els empetiteix o contemplant la grandesa de la natura i esdevenint una projecció de nosaltres mateixos, com si d’un salt poguéssim entrar dins d’aquest món silenciós que l’autor plasma a la tela. ¿Com podríem no sentir-nos atrets a aquest abisme? No és rar que la paraula «màgia» figuri al títol.

 

Friedrich

Ara ha caigut a les meves mans aquest assaig de Florian Illes, i em sap greu llegir que guerres, incendis i, fins i tot, la mutabilitat de les modes han fet que bona part de l’obra de Friedrich acabi destruïda o perduda. Aquest llibre parla justament del valor de l’art, no només del preu que posem a una obra, sinó de com la valorem en paràmetres d’afecte, d’identificació, d’estima fins i tot. I tot això s’entén molt millor si coneixem la història que hi ha darrere de cada quadre i de l’autor.

Illies ens parla d’un Friedrich entendridor, que viu -afortunadament- per pintar quasi sense plantejar-se els beneficis que en pot arribar a treure. Un home introspectiu alhora que familiar (es va casar a una edat que es considerava molt avançada llavors), senzill fins a semblar misèrrim. Un home que no va conèixer més món que el que l’envoltava, amb una fe profunda en la seva religió i en la seva pàtria. ¿Què hauria pensat d’haver sabut que, a la Segona Guerra Mundial, l’exèrcit alemany repartia petites reproduccions de les seves obres als soldats per fer-los sentir més alemanys?

La màgia del silencio no és un llibre per a estudiosos. O no només. Qualsevol persona que s’hagi quedat astorat davant d’un quadre de Friedrich, el devorarà. Qualsevol qui vulgui aprofundir en la màgia dels seus paisatges, dels seus pocs personatges sempre d’esquena -Friedrich reconeixia no saber pintar figures humanes- i dels seus cels meravellosament irreals. A més, és molt amè.

El més inspirador d’aquest assaig és que va del cas particular al general, ensenyant-nos una altra manera de llegir, entendre i valorar l’art, perquè qualsevol obra, la més petita, la més barata i la més cara també, de qualsevol artista i de qualsevol disciplina artística, té una història i un sentiment que la fan única.

Categories
ARTArtBiografies i memòriesLLIBRESLlibres
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES