Radiografia de la cinquena ciutat de França

Joan-Daniel Bezsonoff ens trasllada a l’Algèria de 1954 amb la seva novel·la policíaca 'El diable es va aturar a Orà'
El diable es va aturar a Orà

Víctor Bargiela / @VictorBargiela


Joan-Daniel Bezsonoff i Montalat (Perpinyà, 1963) és un dels principals escriptors en llengua catalana de la Catalunya Nord. Amb una vintena de novel·les publicades, ha guanyat diversos premis literaris, entre els quals destaquen el premi Méditerranée a La guerra dels cornuts, el Premi Crexells a Les amnèsies de Déu, o el premi Lletra d’Or a Una educació francesa. Recentment ha publicat El diable es va aturar a Orà amb l’editorial Empúries.

«L’any 1954 Orà apareixia com una ciutat improbable en un penya-segat amb un escapador cap a la mar gràcies a un barranc». Bezsonoff ens transporta així a Orà, la cinquena ciutat de França, una ciutat amb un passat turmentat i cosmopolita que es descriu com a moderna i pintoresca. En aquest escenari transcorre El diable es va aturar a Orà, una novel·la policíaca en què es narren les inquietuds del comissari Roger Ferrandis, un «seductor a la francesa» de pares valencians (naturals del Fondó de les Neus, al Vinalopó Mitjà).

Els pares parlaven valencià a casa, castellà amb la majoria de veïns i un francès mediocre per poder fer compres al centre de la ciutat. El comissari Ferrandis té tres fills i està casat amb l’Arlette, tot i que el matrimoni sembla tenir algunes esquerdes que s’entrellacen amb els embolics de faldilles del comissari. Ell i el seu adjunt, l’inspector principal Bensoussan, tracten de descobrir qui hi ha darrera dels crims que estan acabant amb la vida de dones joves de diverses religions a la ciutat d’Orà.

 

joan daniel bezsonoff

 

L’inspector Bensoussan es presenta com el contrapunt al comissari Ferrandis: és un home fet a l’antiga que ja es troba en la seixantena d’edat i viu apassionat per la seva feina. La trama detectivesca, no obstant, serveix com a pretext per fer brillar l’autèntica protagonista de la història: la ciutat d’Orà.

Bezsonoff fa un retrat de la societat oranesa que ens permet entendre com es vivia la ciutat a mitjan segle XX amb el rigor d’una guia de viatges. Descriu la convivència de valencians, francesos, andalusos i algerians en una ciutat mediterrània multicultural en què hi coexisteixen diferents comunitats culturals i religioses en una aparent harmonia que permet la simbiosi i la barreja cosmopolita en la localitat més francesa –i, per tant, europea– de l’Àfrica.

Amb una llengua rica i una prosa viva farcida d’una fraseologia ben genuïna, Bezsonoff radiografia les relacions que s’establien a la ciutat algeriana i ens submergeix en un ambient fascinant i desconegut per a molts des de la quotidianitat dels seus habitants. A través dels personatges i les seves vivències, ens presenta una ciutat vibrant, plena de vida i contrastos, en la qual s’entremesclen modernitat i tradició. El diable es va aturar a Orà convida a endinsar-se en la seva trama policíaca, però sobretot, a descobrir la ciutat d’Orà i els seus conflictes interns.

Categories
LLIBRESNovel·la negra / Thriller
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES