Cal Carré presenta El senyor Prokhartxin, un nou llibre de la seva col·lecció de menuts que conté dos contes de Fiódor Dostoievski (Moscou, 1821 – Sant Petersburg, 1881): El senyor Prokhartxin i La centenària. L’edició compta amb la sempre excel·lent traducció del rus de Miquel Cabal Guarro, que aconsegueix preservar amb precisió i sensibilitat la riquesa de l’estil de l’autor. Tots dos relats, tot i ser diferents en extensió i to, comparteixen una reflexió profunda sobre la naturalesa del ser humà i la mort.
Aborden aquestes temàtiques universals amb l’humor negre i àcid que caracteritza l’escriptor rus a l’hora de qüestionar la naturalesa de la condició humana. El text El senyor Prokhartxin va sortir publicat per primera vegada el 1846 en un diari rus. Ens trasllada a una petita cambra de la ciutat de Sant Petersburg on el protagonista, el senyor Prokhartxin, hi viu una vida miserable aferrat a les seves quatre pertinences i a un misteriós bagul que sembla guardar els seus secrets més preuats.
Amb una descripció minuciosa, Dostoievski ens presenta aquest personatge peculiar, un home extremadament estalviador, i explora la seva relació amb la resta de persones que viuen a la mateixa casa. La tensió narrativa es va intensificant a mesura que el protagonista, malalt i turmentat, comença a tenir al·lucinacions que exposen encara més la seva obsessió malaltissa pels diners. Aquest relat, a cavall entre la crítica social i l’estudi psicològic, ens brinda una mirada crua però fascinant sobre les debilitats humanes.

Fiódor Dostoievski.
D’altra banda, La centenària, un conte breu però carregat de significat, ens introdueix la figura de Mària Maksímovna, una vella entranyable de cent quatre anys que mor a casa d’uns familiars. Aquest esdeveniment sobtat agita uns debats que ressonen en un català fresc i viu gràcies a la traducció de Miquel Cabal, que aconsegueix transmetre el ritme àgil i el to col·loquial de l’escena.
Aquest llibre breu és la invitació perfecta a l’obra de Dostoievski. Una bona porta d’entrada que ofereix una mostra de l’univers i els tòpics de l’autor rus amb dues píndoles entretingudes i accessibles. Funciona tant per a aquells que s’acosten per primera vegada a la seva obra com per als lectors que ja el coneixen, però busquen una lectura breu i intensa. Una deliciosa dosi de Dostoievski.