Els víkings desembarquen al Museu Marítim de Barcelona

'Víkings' mostra els trets fonamentals d’aquesta cultura nòrdica des de la seva expansió fins el declivi
Un dels objectes estrella de l'exposició: el vaixell víking Gokstad

Maria Nunes. Barcelona / @mnunesal


Víkings és el títol de l’exposició que fins al 28 de setembre es pot veure al Museu Marítim de Barcelona. La mostra forma part dels objectius del museu d’oferir cada any grans exposicions sobre temes marítims. Estrenada el 2012 al Drents Museum d’Amsterdam, i després de passar pel National Museum of Scotland d’Edimburg, arriba ara a Barcelona procedent de l’Australian National Maritime Museum de Sidney.

La importància de l’exposició ve donada per tres factors: primerament és una de les exposicions itinerants més grans que s’han produït sobre aquest tema (anterior i paral·lela a la del British Museum); en segon lloc, és una de les exposicions més importants que ha produït Suècia (les peces procedeixen dels tresors de la col·lecció del Statens Historiska Museet d’Estocolm); i, finalment, perquè ens introdueix en un món interessant on encara dominen molt els estereotips. Quan pensem en els víkings pensem únicament en una cultura bàrbara i invasora, això és en part per desconeixement ja que ho eren però ni més ni menys que altres pobles i cultures de l’època. Per tant, la intenció dels organitzadors és de donar a conèixer l’essència d’aquesta cultura per descobrir-hi també la mitologia, la vida rural, el nivell tecnològic, l’organització social i altres aspectes de la vida quotidiana i cultural… En definitiva, presentar una societat i una cultura de la qual sovint en tenim un coneixement superficial o fals.

Víkings mostra, doncs, els trets fonamentals i característics d’aquesta cultura nòrdica des del segle VIII al XII, és a dir des de l’expansió al declivi, articulats en vuit àmbits expositius. El primer dels àmbits, Europa: un àrea en construcció, introdueix les coordenades històriques i contextualitza el període esmentat tot destacant esdeveniments, dates i personalitats que han marcat la història d’Europa. Conèixer els víkings és el segon dels àmbits que ens permet entendre qui eren ells, quin és el significat del terme “víking”, mot compost de “Vik” (fiord) i “ing” (que prové de). S’hi presenta tot un interessant conjunt de mapes i vídeos que il·lustren l’expansió d’aquesta cultura en direcció a Europa i a altres continents.

L’espai Comunitat i família descriu el tipus de societat, la vida rural, familiar i domèstica, i els rols que homes i dones hi jugaven. En particular destaca el paper actiu i de poder de la dona en diversos àmbits de la societat víking relacionats amb la vida familiar, el comerç, la mitologia i fins i tot la navegació. Un mural amb l’alfabet rúnic permet entendre la seva forma d’escriptura, i un armari digital fa possible que el visitant vesteixi personatges segons el seu estatus social. Religió i mitologia tenen el seu espai en Més enllà del culte,  que mostra la convivència de dos sistemes de creences religioses. Per una banda l’anomenada “Old Norse” (tradició nòrdica) politeista i base de la mitologia recollida en les sagues nòrdiques, i, per altra banda, la introducció i expansió del cristianisme a Escandinàvia. Una pantalla tàctil permet submergir-se en la cosmologia escandinava, i una instal·lació d’àudio d’escoltar tres relats mitològics d’aquesta literatura nòrdica.

Vida i mort s’ocupa de mostrar al visitant la importància de la col·lectivitat i la família en la vida i en la mentalitat nòrdica; com els morts formaven part de la vida familiar i del paisatge, i els ritus funeraris on el difunt era enterrat amb les armes i possessions més preuades, o bé incinerat en la seva nau. D’especial interès són les pedres sepulcrals que a més de recordar la presència dels avantpassats difunts, marquen un territori i expliquen les sagues. En aquest apartat s’hi mostra una de les peces estrella de l’exposició: una pedra sepulcral procedent de l’illa de Gotland. Mitjançant instal·lacions interactives el visitant hi pot descobrir el procés funerari, o jugar al joc de taula “Hnefatalf” que s’utilitzava com a passatemps però també per influir en el destí dels jugadors. 

Un espai especialment ric és el dedicat a l’artesania Norse, és a dir a la importància dels artesans dins la societat víking i el grau d’habilitat i refinament tècnic del seu treball, en particular la dedicació a la metal·lúrgia, l’orfebreria, el treball de la fusta, el cuir, la banya, l’os, els teixits i el vidre, així com les diverses eines que empraven en els oficis. Comerç o saqueig és l’àmbit que mostra l’expansió d’aquest poble de navegants i el contacte amb altres cultures per via de les incursions o de l’intercanvi comercial i cultural. És un dels àmbits que destaca per la riquesa dels objectes d’orfebreria i per l’interès que desperta la reproducció abstracta de l’esquelet d’un vaixell, a partir del conjunt dels claus de ferro conservats, que en subjectaven l’estructura del casc de fusta.

A través del mar ens il·lustra sobre els viatges marítims, i la importància de la navegació i dels vaixells en la cultura víking. Les naus són un element central en aquest poble de navegants, en els gran viatges i expedicions, però també en la vida quotidiana i en la simbologia que la literatura nòrdica recollirà en les sagues. Una part final vol trencar estereotips i sorprendre el visitant tot desvirtuant un dels tòpics més estesos de la cultura víking: contrariament al que creiem popularment, els cascs dels víkings mai no anaven ornamentats amb banyes! Aquesta és una invenció del darrer terç del segle XIX i que es deu a la primera representació, el 1876, de l’òpera de Wagner L’anell del Nibelung, i que el cinema, entre d’altres representacions gràfiques, ha perpetuat.

L’alt interès de l’exposició resideix en el conjunt de 482 peces i objectes, en un 95% originals datats entre els 750 i el 1.100 d.C.  És tracta de peces úniques i excepcionals procedents dels tresors del Statens Historiska Museet d’Estocolm i moltes d’elles surten de Suècia per primera vegada. Només una vintena dels objectes de la mostra són acuradíssimes reproduccions. Entre els objectes més destacats es poden contemplar peces estrella com una pedra sepulcral de l’illa de Gotland; el conjunt  de tots els claus trobats en una embarcació funerària que es presenten penjant d’uns fils en la forma que ocupaven en el vaixell, el que permet veure l’element en la funció i l’espai que ocupaven en el casc del vaixell; un penjoll únic al món que representa el martell del déu Thor; exquisides peces d’orfebreria viking, o la rèplica a mida real del vaixell víking Gokstad, reproduït utilitzant materials, tècniques i rèpliques de les eines de l’època al Viking Ship Museum de Roskilde, Dinamarca.

L’exposició, a part del valor de les peces i el rigor científic, destaca també pel caràcter interactiu i pel desplegament multimèdia que permet un autèntic viatge en el temps que la fa interessant i atractiva, ja que ha estat pensada també per oferir una experiència de tipus cultural i lúdic a tota mena de públic, i on els infants hi gaudiran sens dubte interactuant o contemplant una espectacular instal·lació de naus víking feta amb clicks. En suma, una proposta interessant i una experiència cultural lúdica i interactiva que ens introdueix en un món del qual encara queden molts secrets per descobrir, pensada per a un públic familiar però amb un contingut rigorosament científic, que uneix harmònicament la modernitat del disseny expositiu de Museumspartner amb l’elegància de la magnífica arquitectura gòtica de les Drassanes, seu del Museu Marítim de Barcelona, que l’acullen com el marc més idoni.

 

________

Víkings / Museu Martítim de Barcelona (Av. Drassanes, s/n) / Fins el 28 de setembre

Categories
ART
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES