Els viatges que van enriquir la construcció del Poble Espanyol

L'Arxiu Fotogràfic de Barcelona mostra les fotografies que els creadors d'aquest recinte van fer per Espanya el 1927
Fotografia del viatge amb F. Folguera, X. Nogués, R. Reventós i M. Utrillo. 1927. AFB. Autor desconegut.
Fotografia del viatge amb F. Folguera, X. Nogués, R. Reventós i M. Utrillo. 1927. AFB. Autor desconegut.

Manel Haro. Barcelona / @manelhc


El Poble Espanyol de Barcelona rep cada any més d’un milió tres-cents mil visitants. Construit el 1929 per a l’Exposició Internacional, aquest complex va ser concebut amb la idea de reunir en un espai l’ànima dels pobles d’Espanya. Al seu interior, s’hi poden trobar cent disset edificis, a més de places i carrers que són còpies exactes, i en la mateixa escala, de construccions reals de tot l’Estat. Per tal d’aconseguir la màxima fidelitat amb els referents arquitectònics originals, els seus creadors van visitar mil sis-centes poblacions de la península Ibèrica entre 1927 i 1928, les quals van recórrer amb la intenció de fer un recull fotogràfic dels seus diversos racons. Hi van anar l’enginyer, pintor, crític d’art i cap del projecte, Miquel Utrillo, el dibuixant i pintor Xavier Nogués i els arquitectes Francesc Folguera i Ramon Reventós.

L’Arxiu Fotogràfic de Barcelona mostra en l’exposició Un viatge fotogràfic. La construcció del Poble Espanyol noranta-sis còpies digitals dels negatius originals de les més de mil fotografies que van fer Folguera i Reventós. Els viatges van ser perfectament organitzats abans de partir, però sense descartar en cap cas la improvisació, gràcies a l’adquisició d’un automòbil Hispano-Suiza de trenta-dos cavalls i set places. Va ser Utrillo -qui uns anys abans va dirigir les obres de construcció del Palau Maricel de Sitges– la persona que va elaborar una llista amb el recorregut dels pobles que calia visitar i els hotels on pernoctar. Així doncs, el primer viatge es va fer del 2 de setembre al 2 d’octubre de 1927 i es va produir per terres de Catalunya, Aragó, Navarra, País Basc, Cantàbria, Astúries, Galícia, Castella i Lleó, Madrid, Castella-la Manxa, Extremadura i València. En total, cent trenta-set poblacions amb una mitjana diària de dos-cents quilòmetres recorreguts.

 

Molinos de Duero. Sò ria. Carrer Arriba. 18. 1927. AFB. F. Folguera.

Molinos de Duero. Sòria. Carrer Arriba. 18. 1927. AFB. F. Folguera.

 

En l’exposició hi ha una carta d’Utrillo a Plandiura, que era el delegat de Belles Arts de l’Exposició Internacional i un dels responsables de la creació del Poble Espanyol, del 22 de juliol de 1927, que és especialment interessant de llegir per entendre l’ànima d’aquest viatge i del Poble Espanyol. Diu així: «Amic Plandiura. He estudiat el següent projecte. El viatge és tan indispensable que una bona part de la feinada feta aquest mes es modificarà lògicament davant les coses vives que els arquitectes i l’amic Nogués veuran recorrent Espanya. Llogar un auto petit és anar sense fato. Anar en tren i llogar autos és exposar-se a unes despeses exagerades. Jo vos proposo: Llogar un bon òmnibus automòbil de sis pneumàtics, a on en lletres com les del vostre Hotel Colon es llegirà “Exposición Universal de Barcelona. 1929. El Arte en España. Pueblo Español” (es pot posar una sola d’aquestes dues darreres frases o imprimir les dues).»

Veiem que la idea d’aquest viatge era també fer publicitat per tota Espanya de l’esdeveniment que tindria lloc a la capital catalana. En aquest sentit, la carta continua de la següent manera: «Emportar-se un aparell de projecció i diapositives i potser cintes de cine de llocs de Barcelona i de Catalunya. I jo em comprometo cada dia, a la nit, a donar una conferència de quinze minuts, de trenta, una hora o més llarga segons les viles i els llocs. Allí a on no hi hagi local, la projecció es pot fer a la plaça.» En definitiva, un ambiciós projecte pensat fil per randa per Utrillo que va portar la idea del Poble Espanyol per poblacions com Molinos de Duero (Sòria), Ayllón (Segòvia), Grajal de los Campos (Lleó), Peñafiel (Valladolid), Xerica (Castelló). Sigüenza (Guadalajara), Guadalupe (Cáceres), Roda de Berà (Tarragona), Conques (Lleida) o Fraga (Osca).

 

Poble Espanyol. Obres de construccio de la plaça Major.1928. AFB. C. Pé rez de Rozas.

Poble Espanyol. Obres de construccio de la plaça Major.1928. AFB. C. Pé rez de Rozas.

 

Tot això en diversos viatges, el segon dels quals es va dur a terme el 9 de novembre de 1927 i els va portar durant dotze dies per Catalunya i Aragó. El següent va ser el maig de 1928, amb les obres del Poble Espanyol ja iniciades, i allà es va incloure Andalusia, que havia estat descartada prèviament per no entrar en competència amb l’Exposició Iberoamericana de Sevilla, del mateix 1929, tal com ho documenta per a aquesta exposició l’arquitecta Sandra Moliner Nuño. Entre abril i octubre del 1928 encara es farien altres sortides per confirmar mesures o prendre alguna fotografia més.

En la segona part d’aquesta exposició -que a banda de la correspondència d’Utrillo i Nogués intercanviada amb Plandiura, també mostra altres documents com algunes llibretes de viatge amb croquis i anotacions de Reventós i Nogués- el visitant hi pot trobar imatges captades per Carlos Pérez de Rozas i Juan Manuel Alberti durant la construcció del recinte, les obres de les quals van començar el gener de 1928. Resulta interessant veure com a poc a poc es va aixecant en aquells terrenys de Montjuic el que avui es pot visitar. Entre aquestes imatges també tenim les de la visita que van fer el rei Alfons XIII i la reina Victòria Eugènia el 21 de maig de 1929, l’endemà de la inauguració oficial de l’Exposició Internacional, acompanyats per l’alcalde, el baró de Viver, i pel comitè de l’esdeveniment. Imprescindible exposició la que proposa l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona per conèixer una mica millor el Poble Espanyol, des que només era una idea fins al que tenim en l’actualitat.

Categories
ARTExposicions
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES