Rodin, entre Dante i Baudelaire

La Fundació Mapfre exposa la relació de l'obra de Rodin amb la 'Divina Comèdia' de Dante Alighieri i 'Les flors del mal' de Baudelaire
august rodin el pensador

Manel Haro. Barcelona / @manelhc


Últimes setmanes per veure l’exposició L’infern segons Rodin a la Fundació Mapfre de Barcelona, una mostra que ens apropa la relació entre l’obra de l’artista francès i la dels escriptors Dante Alighieri i Charles Baudelaire. El punt de partida és l’encàrrec que va rebre Rodin, el 1880, per fer una porta monumental per a un museu d’arts decoratives que l’Estat francès volia crear a París. Llavors era un artista poc conegut. El tema per a aquesta feina va ser la Divina Comèdia de Dante, i l’artista es va inspirar essencialment en l’Infern, tot i que amb el pas del temps es pot veure la influència que va tenir en ell la lectura de Les flors del mal de Baudelaire, abocant en aquest encàrrec temes com la sensualitat, l’amor fatal i la temptació. Encara que Rodin és especialment conegut per les obres El pensador i El petó, el cert és que aquests són elements que tenen el seu origen en la Porta de l’Infern, que va ser una peça central en la seva carrera i el va mantenir ocupat fins els darrers anys de la seva vida.

L’exposició reuneix gairebé 150 obres, de les quals un centenar són escultures i trenta són dibuixos. També hi ha fotografies antigues. Bona part de les peces procedeixen del Museu Rodin de París. A través d’aquesta col·lecció, el visitant pot veure la importància que van tenir els temes de la Porta de l’Infern en la seva carrera i com els va anar reciclant amb el pas del temps. L’artista estava fascinant pel cos i les seves escultures mostren moltes vegades un bon repertori de formes corporals protagonitzant escenes de dolor, certa violència i erotisme. Per fer la seva obra del museu d’art decoratives, es va inspirar inicialment en la Porta del Paradís de Lorenzo Ghiberti i en les portes fetes per Henry de Triquetti per a l’església de la Madeleine de París. En una segona fase, Rodin va decidir no fer tants compartiments com tenia pensat, i crear una obra més unificada, amb tres elements que dominaven en aquell moment la porta: El pensador, El petó i Ugolino i els seus fills. El pensador estava ubicat en la llinda central i deriva, molt probablement, de la figura de Minos, encara que va evolucionar fins a ser considerat una imatge del propi Dante meditant sobre la seva obra a l’infern. El petó està inspirat en la història de Paolo Malatesta i Francesca de Rímini, episodi explicat a la Divina Comèdia. Per la seva banda, Ugolino mostra una altra escena protagonitzada pel tirà de Pisa, condemnat per haver traït la seva ciutat. El visitant podrà veure aquestes enormes peces en l’exposició.

En els dibuixos es poden veure passatges del llibre de Dante, encara que de manera subtil, sense que sigui una representació literal del text. Els temes principals són els pecats, els diversos càstigs i el patiment que es causen els personatges a ells mateixos pels seus errors i sentiments. Una altra secció mostra amb més claredat la influència de Baudelaire en la porta, que suposa que l’artista introdueixi nous temes en la seva obra, com la sensualitat i l seducció. Això es veu reflectit sobretot en la sinuositat de les formes corporals dels personatges. Cal afegir que Rodin va il·lustrar entre 1887 i 1888 un dels exemplars de la primera edició de Les flors del mal al bibliòfil Paul Gallimard, pare del fundador de l’editorial Gallimard, encara una de les més importants de França. Aquestes il·lustracions són, en alguns casos, originals, però d’altres són imatges preses de la Porta de l’Infern. És així com es va produir aquesta influència creuada entre les obres de Dante i de Baudelaire.

L’exposició es pot veure fins el 28 de gener i és una magnífica oportunitat per entendre el conjunt de l’obra de Rodin, al temps que es gaudeix de peces tan conegudes com El petó i El pensador, que segur deixaran sense paraules als visitants. Ara bé, val la pena aprofundir en el recorregut que proposa l’exposició i parar atenció en els petits detalls de les obres, que seran, inevitablement, una invitació a llegir la Divina Comèdia i Les flors del mal. L’obra de Rodin és suggestiva, i els seus personatges estan plens de matisos. És per això que, sempre que es pugui, s’observin les escultures des de diferents angles.

 

________

L’infern segons Rodin / Fundación MAPFRE (Diputació, 250) / Fins el 28 de gener de 2018 / www.fundacionmapfre.org

Categories
ARTExposicions
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES