‘Farnace’, una joia de Vivaldi al Liceu

Jordi Savall dirigeix Le Concert des Nations al Liceu en una única funció i en versió concert

Pol Avinyó. Barcelona / @polavinyo


Amb una única funció i en versió concert s’ha presentat al Liceu Farnace, obra estrenada originalment el 1727 a Venècia, amb la qual Vivaldi va assolir un grandiós èxit gràcies a la seva acurada escriptura que conté unes grans dosis d’efectes vocals que la fan complicada d’interpretar, alhora que resulta superior a moltes altres obres del seu catàleg.

A l’inici de la funció ens van avisar de problemes de laringe de l’intèrpret principal, Furio Zanasi (Farnace), que, tot i així, va defensar bé el rol amb l’entrega que el caracteritza i salvant les dificultats del paper amb diversos encerts i sense posar en risc la veu. La contralt Sara Mingardo (Tamiri), habitual en el repertori barroc, va fer valer el seu timbre inconfusible en les quatre àries amb les quals va demostrar ser una gran intèrpret de la música antiga, sobretot va estar excepcional en l’ària del tercer acte, “Forse, o caro, in questi accenti”. Adriana Fernández (Berenice), l’unica soprano de tot el repartiment, va mostrar les seves agilitats en el petit rol de la mare de Tamiri. Marina de Liso, en el paper transvestit de Pompeo, va tancar el primer acte de l’obra amb una escena de bravura on va demostrar que el seu genuí timbre de contralt pot amb totes les dificultats de la partitura. Marie-Claude Chappius (Selinda), la germana de Farnace, que és qui acaba resolent la traïció de Pompeo i fent que l’òpera tingui un final feliç, va tenir problemes de projecció, que la va fer inaudible en petits moments; afortunadament, però, la seva ultima ària, “Ti vantasti, mio guerriero”, va fer un “capolavoro” de l’estètica barroca.

La llarga trajectòria que té Le Concert des Nations, dirigida per en Jordi Savall, que enguany celebra el seu 25è aniversari, l’avala per ser un dels millor intèrprets de musica barroca arreu del món i es una gran sort que el Liceu hagi pensat en ell i en Vivaldi per representar aquesta joia. Savall va saber extreure tots els matisos de la extraordinària partitura de Vivaldi amb una cura extrema i va acompanyar els cantants amb la millor delicadesa barroca. Llàstima que l’obra no ha estat escenificada, ja que aquesta té prou argument perquè sigui més interessant veure-la posada en escena.

Ha estat un bon moment per posar en relleu el dèficit que tenen tots els teatres d’òpera amb la música barroca i veure que el Liceu estava a més d’un 85% d’ocupació. Al final de la funció han dedicat 10 minuts d’ovacions a tots els intèrprets i molt especialment al mestre Savall. Benvingut, Farnace, i tant de bo puguem seguir coneixent altres joies del repertori barroc al teatre de les Rambles.

 

_______

Farnace d’Antonio Vivaldi en versió concert / Gran Teatre del Liceu (16 d’octubre de 2014) / Le concert des nations / Direcció de Jordi Savall / Intèrprets: Furio Zanasi, Sara Mingardo, Adriana Fernandez, Marina de Liso i Marie-Claude Chappius.

Categories
CLÀSSICAESCENAÒpera
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES