El somni de la raó produeix monstres

‘Supermercado’, de Bobby Hall, és un thriller psicològic que situa el lector en els límits de la creativitat i la bogeria
supermercado bobby hall

Mario Guerrero. Màlaga / @MarioGuerrero_G


Diuen que Supermercado (Temas de Hoy, amb traducció d’Alba Pagán) és l’obra successora d’El club de la lluita. O, al menys, se li sembla. Del que no hi ha dubte és que és la primera novel·la del raper Bobby Hall (Maryland, 1990), àlies Logic, qui ha obtingut doble Disc de Platí, dues nominacions als Grammy i aquest llibre – que trenca esquemes- ha estat número u de vendes als Estats Units. El protagonista és Flynn, un jove que passa per un mal moment, encara que realment quan s’inicia la història ja ha passat el pitjor.

Flynn va néixer a Baker City, un petit poble d’Oregon. És un noi aparentment normal, encara que de vegades es veu assaltat per pensaments violents on es visualitza a si mateix actuant de forma agressiva. Flynn comença a treballar en un supermercat, activitat que compagina amb la seva tasca de potencial escriptor. Al supermercat on treballa coneix nombrosos personatges pintorescs, tot i que cap d’ells se’ns presenta gaire desenvolupat. Tot sembla anar normal, o almenys tot el normal que podria anar. No obstant això, un gir cap al final de la primera part fa que el lector descobreixi realment el gran artefacte narratiu que proposa Hall.

Aquesta novel·la, que es presenta com un thriller psicològic, aborda temes com la supervivència. Flynn és un jove que busca la vida real a través de la lucidesa. S’enfronta a la crua realitat de l’existència i al tancament emocional d’algunes persones. Per això, descobreix la realitat -o el que podem anomenar realitat- amb brillantor i claredat. Reflexionar sobre esdeveniments del passat comporta implicar-se de nou amb ells. No sempre és un repte fàcil d’assumir, a vegades pot fer mal, però sovint les circumstàncies ens porten a enfrontar-nos-hi. Flynn sent la cremor d’aquests records mentre la depressió s’apodera d’ell. La ruptura amorosa i la pèrdua de rumb fan la resta. Almenys, l’absència del seu pare des que va néixer no sembla afectar-lo tant.

A Supermercado, Flynn pateix de desrealització. Això, acompanyat del desequilibri emocional i l’esquizofrènia, condiciona la seva percepció de la realitat. Fins i tot el lector sembla amarat d’aquesta sensació d’irrealitat. Podríem dir que Hall juga amb l’estabilitat mental del lector a la recerca dels seus punts febles. La ment és poderosa i corruptora i crea elements versemblants que no existeixen. Imaginacions i visions a través de les quals Hall manipula el lector. La novel·la no és només això, n’hi ha més, però és millor no allargar-se massa en detalls.

Supermercado és una aventura narrativa sobre la salut mental i l’esperança de recuperar-la. Potser a la història li falta la cirereta perquè acabi de ser rodona del tot, li hagués anat bé una mica més de desenvolupament de personatges com la mare de Flynn o de la doctora Olivia Cross. Així i tot, aquesta novel·la conté un joc narratiu molt sucós. Hall empra un estil coratjós i analitza la identitat, la conducta i el pathos del protagonista, qui trenca en més d’una ocasió la quarta paret per interactuar amb el lector. En aquesta novel·la hi ha metaliteratura, la realitat i la ficció es difuminen construint dues realitats paral·leles que es repel·leixen i on té importància també l’ofici de l’escriptura i la recerca de la inspiració.

Aquest és un llibre cerebral on Hall estudia la psicologia d’un protagonista que s’enfronta amb caràcter a la narració en tot moment. En els agraïments, l’autor assegura que va escriure la primera part de la novel·la mentre travessava el moment més fosc de la seva vida, quan patia ansietat i depressió. Encara que aquest llibre és una obra de ficció, diu: «El teló de fons està basat completament en la meva vida.» Aquest és un exemple de com la creativitat, i en concret l’escriptura, ens pot ajudar a sortir del pou.

Categories
LLIBRESThriller
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES