Nicola di Padova. Barcelona
Era el 2013 quan el llibre d’un autor debutant de nom Robert Galbraith va passar de vendre poc més de 8.000 còpies –que no està malament- a ser un dels més venuts de l’any quan la vertadera identitat de l’escriptor va ser revelada. La novel·la era El cant del cucut i l’autora era, ni més ni menys, que J. K. Rowling, creadora de la saga Harry Potter. L’any passat, la tercera entrega del detectiu Cormoran Strike, Career of evil, va aterrar a les llibreries britàniques i ara Salamandra el publica en català i castellà, L’ofici del mal, amb traducció d’Albert Torrescasana i Gemma Rovira respectivament. Segurament, l’autèntica identitat de Galbraith és ja coneguda per tothom, però Rowling prefereix seguint fent us del seu pseudònim.
Aquest nou llibre s’allunya del clàssic esquema del thriller en el qual, després d’un crim, el lector ha d’esperar fins el final per descobrir qui és el culpable. A L’ofici del mal, Rowling ens presenta des de l’inici tres possibles culpables, tots estretament relacionats amb el passat del protagonista, i la història avança a través d’un procés d’eliminació fins que ens quedem amb un d’aquests sospitosos. Aquesta opció argumental pot semblar interessant, però és també un dels defectes de la novel·la. Però anem per ordre.
Al principi del llibre, l’autora ens torna a presentar als dos protagonistes: Cormoran Strike, qui, donat que la col·lecció de successos en els que ha treballat ha crescut, la seva agència d’investigació ha esdevingut inesperadament popular; i Robin Ellacott, la jove secretària i aprenent d’investigadora privada, que es divideix entre la seva feina com a assistent de Strike i l’organització de la seva boda. Per trencar l’equilibri inicial, arriba un paquet destinat a la jove assistent que conté un peu mutilat.
Per una banda, aquest tercer volum de la sèrie ens permet conèixer millor els dos protagonistes i treure a la llum els detalls dels seus passats que ens ajuden a fer-los personatges més tridimensionals, amb les seves llums i ombres, i augmentar la tensió entre ells. En canvi, el cas resulta massa dèbil, en part per l’excés de pàgines i en part per la manca d’interès de la trama: no hi ha acció real, tot el cas es desenvolupa a través de viatges per l’interior d’Anglaterra i els llocs des d’on Strike observa. Ni tan sals els capítols narrats del punt de vista de l’assassí aconsegueix atorgar al llibre un bon ritme, fins al punt que a meitat del llibre ja entra l’avorriment. Aquest és un llibre, doncs, amb alguns pros i molts contres que acusa la llargària i la manca de ritme, encara que tractant-se de Rowling, li haurem de perdonar aquesta relliscada i no deixarem d’esperar amb ganes el proper volum de la sèrie.
_________
Si t’interessa aquest llibre, et poden interessar aquests altres: