Relats de família, pobresa, abandonament i mort

‘Què vol dir quan un home cau del cel’, de Lesley Nneka Arimah, és un recull de narriacions que retraten la societat nigeriana
Què vol dir quan un home cau del cel’, de Lesley Nneka Arimah

Álvaro Muñoz. València / @alvaromunyoz


Què vol dir quan un home cau del cel és un recull de contes de l’escriptora Lesley Nneka Arimah (Quaderns Crema, amb traducció de Dolors Udina), jove autora nascuda al Regne Unit, criada a Nigèria i resident ara als Estats Units. En aquest llibre, Arimah –que, com Chimamanda Ngozi Adichie, demostra la gran riquesa de les literatures africanes, especialment la creada per dones- crea un univers narratiu on, mitjançant contes de temàtica ben diversa, representa totes les classes de la societat, així com les diferents reaccions envers problemes de tota mena. L’obra barreja estructures i dilemes, bons i dolents, tot sota l’aixopluc d’un mateix marc: Nigèria. Un país africà que, malgrat que conegut, ens és llunyà, i que l’escriptora ens acosta de amb aquestes narracions breus i àgils.

Ja des del principi, amb El futur té bona pinta, Nneka Arimah juga amb els llinatges familiars, la pobresa, l’abandonament i la mort, per presentar la cara que —potser— identifiquem més amb l’Àfrica des de la nostra perspectiva primermundista. Això no obstant, l’autora trenca amb aquests tòpics i fa servir, generalment, les classes mitjanes-altes a la majoria dels seus contes, com a Esbojarrada. En aquesta narració, malgrat girar al voltant d’una família acabalada, hi trobem l’Ada, una jove rebel que coqueteja amb l’èxtasi a Amèrica i que és enviada, com a càstig, amb la seva família nigeriana. La revoltosa de l’Ada, amb tendència a la vestimenta masculina, comprova a poc a poc com la seva batussa amb la mare queda en un segon pla al costat de les disputes de la seva tieta amb la seva cosina. Arimah retrata, entre narracions quotidianes, com és el tracte a les dones malgrat ser de classe alta. L’Ada assisteix a una festa de recaptació de fons i quan és sola, tothom pensa que és una prostituta. Les normes patriarcals de la societat també són ben visibles a contes com Llum, en el qual el primer instint d’una jove de catorze anys per declarar-se al seu amor d’escola és dir-l’hi «et donaré molts fills».

La pressió de la societat envers les dones queda entretallada per un dels contes més àgils de tot el recull. A Caigudes trobem la indigna educació que una mare inculca a la seva filla. Des de ben petita ella se serveix de les caigudes provocades de la nena per demandar a tort i dret. La gresca, els insults i les ferides són el dia a dia de la jove, qui solament obeeix i cedeix als xantatges emocionals de la mare, qui fon els diners en alguns dels projectes dels seus amors fugaços: el mecànic Matthias, el goril·la de Chuks i l’agressor sexual de Dwayne.

El destí grisenc sembla perseguir alguns dels personatges amb què Nneka impregna les seves pàgines. És el cas la Glorybetogod que ja des del seu naixement no té gaire sort amb el nom. Tothom la coneix com a Glory, més normal. L’ésser humà, si ho pensem, ens passem la vida en una constant presa de decisions. La Glory té la virtut que, en cadascuna d’aquestes eleccions, escull la menys bona. La seua vida, des que va creure que tocar-li la llengua a un gos era una bona idea, està plena d’episodis fúnebres que la condueixen fins a treballar d’assistenta telefònica després d’una carrera frustrada. Serà allà on coneix un nigerià que farà que tot canviï. Ara bé, no sabem si arribarà a bon port. Fet i fet, Què vol dir quan un home cau del cel és un recull de contes ben sucós, que no només ens mostra una realitat que encara considerem aliena alhora que ens distreu amb una bona narració i personatges pintorescos que barregen situacions espinoses amb petites dosis d’humor.

Categories
LLIBRESRelats
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES