Un clàssic del feminisme

A ‘La mujer eunuco’ Germaine Greer defensa que la independència de la dona només pot passar pel seu alliberament sexual
Germaine Greer
Germaine Greer.

Sheila Franch. Barcelona / @franch_sheila


Ara més que mai el feminisme està captant la complicitat i el compromís de diversos actors socials, culturals i polítics. La societat denuncia cada vegada amb més fermesa el masclisme (en ocasions fins i tot opressió) que pateixen moltes dones, però també les imposicions de la societat patriarcal. Ara bé, el feminisme no és un moviment o una actitud de moda, sinó que té una llarga història al darrere. Recentment l’editorial DeBolsillo ha publicat La mujer eunuco, llibre amb el qual Germaine Greer va aconseguir un gran èxit quan va sortir a la venda, el 1970, i ara és ja un clàssic de la literatura feminista.

La mujer eunuco es materialitza en la segona onada de feminisme i mostra, a través d’un punt de vista social, cultural i antropològic el paper discriminatori envers la dona i planteja que l’autèntica revolució ha de començar amb una revolució sexual: les dones han de prendre consciència del seu propi cos i reivindicar-lo, expressar lliurement la seva pròpia sexualitat. Germaine Greer (Australia, 1939) dissecciona amb precisió quirúrgica tots els components socials relacionats amb la dona i el seu entorn, inclòs la relació entre home i dona (anant més enllà de la sexualitat). La tesis principal és que en un món creat per homes, la dona queda relegada a un segon pla en tots els àmbits, a causa d’aquest sistema patriarcal en el que vivim. L’autora analitza el perfil oprimit de la figura femenina a través de qüestions capitals com són la producció, la reproducció, la sociabilitat i la sexualitat.

L’estructura familiar patriarcal és una de les principals opressions de la dona, que la redueixen al treball domèstic i, per tant, a allunyar-la del món laboral. És a partir d’aquest fet que sorgeixen diversos moviments de les dones treballadores per reivindicar els seus drets i condicions que van més enllà de l’àmbit estrictament sexual. Aquest assaig mostra un ventall de situacions en les quals la dona és partícip però sempre queda arraconada en un segon pla, mentre que l’home està sempre en la primera línia. Les jerarquies de poder, afirma Greer, es donen des del principi de les confrontacions home-dona. A través de la combinació constant del que s’entén per masculinitat i feminitat que es va construint al llarg del llibre, l’autora aporta una mirada crítica que ajuda a entendre les diverses confrontacions entre aquest binomi.

Segons defensa l’escriptora, la revolució s’ha d’iniciar amb l’alliberament sexual per a poder assolir la llibertat completa. Al llarg del llibre es fa una crítica a la teoria freudiana sobre la sexualitat de la dona i s’apunta a què les condicions socials les que ens han castrat sexualment; és a dir, la dona eunuc està castrada sexualment i perd tot poder dintre de la societat. És per aquesta raó que la revolució ha de començar per l’alliberament sexual. Donar visibilitat a la sexualitat femenina i el cos femení sense cap component sexual és el primer pas. Deixar de ser un objecte sexual passa per l’acceptació asexuada del cos de la dona.

La visibilitat de la dona en la societat passa per la rebel·lió, que es pot dur a terme de múltiples maneres, com evitant l’ús de cosmètics o fugint del refinament inculcat a la força. Ara bé, aquestes formes de rebel·lió no van ser gaire eficaces al principi i no va ser fins la segona onada de feminisme (que s’inicia amb l’estudi de Betty Fridan sobre l’estafa sexual a la postguerra) que aquestes accions van tenir cert ressò. Cal afegir que la campanya per la igualtat de drets per les dones es va iniciar l’any 1923 i alguns d’aquests drets encara no han estat assolits del tot. La mujer eunuco és ja un document històric que interpel·la a les dones de totes les classes socials al llarg de la història. Aquest llibre no vol donar resposta a cap pregunta però sí que estableix un extens diàleg entre la dona i el món i ajuda a configurar nous valors per assolir l’alliberament de la dona envers el masclisme present en la societat.

Categories
LLIBRESSociologia
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES