La Sibil·la no renuncia al seu cant

El tradicional drama sacre medieval s'ha pogut escoltar a la catedral de Barcelona en una versió reduïda per la Covid
El cant de la sibil·la catedral de Barcelona Mariona Llobera 2
Mariona Llobera ha estat la Sibil·la a la catedral de Barcelona.

Manel Haro. Barcelona / @manelhc


Fins i tot en anys tan estranys com el de la pandèmia, el Cant de la Sibil·la s’ha pogut escoltar en diverses esglésies de Catalunya i d’altres ciutats com Palma, just abans de la missa del gall, encara que amb aforaments controlats i versions reduïdes. A la catedral de Barcelona, la veu l’ha posada per segon any consecutiu la mezzosoprano Mariona Llobera, amb l’acompanyament del Cor Francesc Valls. El seu director, Pere Lluís Biosca, ha compartit que encara que no és ideal haver de prescindir d’algunes de les veus de la seva formació i haver de retallar algunes parts del cant -a causa de la situació sanitària- almenys són bones notícies que la tradicional cita s’hagi pogut mantenir. De fet, la darrera part, que cada any s’encarrega a un compositor diferent, i que aquesta vegada havia recaigut en Marc Timón, ha perillat pràcticament fins a última hora.

Biosca ha explicat que han decidit mantenir l’encàrrec de Timón -que és la darrera resposta del cor-, encara que no estava pensada per a només nou veus, en lloc de les tretze o quinze que tradicionalment té el cor. Enguany no s’ha salvat, però, tota la primera part ni un parell d’estrofes. Un mal menor, en qualsevol cas, en un any especialment difícil, tal com ha apuntat Biosca. Aquest drama sacre medieval es va deixar de representar a la catedral de Barcelona l’any 1575, després d’una llarga tradició, quan el Concili de Trent el va anar fent desaparèixer, i no va tornar al temple barceloní fins que el Cor Francesc Valls el va recuperar el 2009 i des d’aleshores el representa de manera ininterrompuda. Ara bé, a la capital catalana la basílica de Santa Maria del Mar va ser la primera a recuperar aquest cant, el 1948, i també la parròquia de Sant Gervasi i Protasi de la Bonanova ho va fer el 1998. Així mateix, es pot escoltar a l’església del Pi, habitualment amb la veu de Mariona Sagarra.

La veu principal del Cant de la Sibil·la és una dona vestida de blanc i amb una espasa a la mà que pronostica l’arribada del Messies i el Judici Final. A la catedral de Barcelona s’ha pogut escoltar, amb l’excel·lent interpretació de Mariona Llobera i del Cor Francesc Valls, abans de la missa del gall, presidida pel cardenal i arquebisbe Joan Josep Omella. Encara que aquesta Sibil·la ha tingut una supervivència de mínims a causa de la pandèmia, cal destacar que aquest 2020 ha estat un bon any per a aquest tradicional cant, donat que han coincidit la publicació del llibre El Cant de la Sibil·la a la Catedral de Barcelona, finançat per la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural de la Generalitat de Catalunya, i la realització d’un documental que té prevista la seva estrena durant els primers mesos del 2021 i que inclou la versió de Marc Timón.

Categories
CLÀSSICAConcerts
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES