Mario Guerrero / @MarioGuerrero_G
Un grapat de seitons fregits es resseca després de cinc dies en una nevera i després de tota la vida tancats en una piscifactoria. La protagonista de Plan Z (editorial Aristas Martínez) obre el frigorífic i la presència desoladora del peix la torna a la seva realitat. Ella també sembla pansida i tancada en un cercle viciós del qual no aconsegueix sortir. És una noia de trenta anys que viu amb la seva àvia i està perduda al món. S’obre Tinder, queda amb nois, però no sap ben bé què vol dels homes, del món ni d’ella mateixa, frustrant-se una vegada i una altra.
Aquesta és la primera novel·la d’Emilia da Silva (Madrid, 1989) i fa un retrat de la generació actual, marcada per l’existencialisme, la pèrdua de sentit de la vida i la malenconia. Des del començament de la història, la protagonista té un to desganat. És inexperta en el sexe, per això s’obre una aplicació de cites i va a locals, però mai no acaba satisfeta. A més, mira al seu voltant i veu el model d’èxit socialment acceptat de la seva germana: amb parella, casa i feina, tot ideal a priori. Per contra, ella vol fugir a un lloc on tot sigui diferent de com el coneix. Detesta el món actual, que defineix com a neozombi i postromàntic, i es queixa que a la societat actual tots diguin, pensin i sàpiguen que la vida s’ha d’aprofitar i gaudir al màxim però ningú expliqui com aconseguir-ho.
Un dia, alguna cosa canvia i, com ella diu, «les coses que un no espera sempre deixen una sensació estranya sota els peus.» La protagonista creu que la vida és inesperada i moltes vegades hem d’improvisar, i es pregunta què fa un quan les coses surten bé per fi. Per moments, experimenta l’estranya sensació de ser feliç una estona quan no ho ha pogut ser fins aleshores i alhora pateix la culpa per sentir que no està aprofitant la vida. A sobre, un rellotge antic que era del seu avi fa un sorollós tic-tac que sembla provocar-li angoixa pel pas del temps.
Per a la seva germana, la protagonista és com un hàmster inofensiu que fa voltes a una roda. Ningú mai no podria enamorar-se d’un hàmster al qual es pot tancar en una gàbia i oblidar en una cantonada, admet. Per tant, ningú se n’enamorarà, perquè tampoc no es pot convertir en un animal diferent d’aquest. A més, afirma que l’enamorament és una malaltia i deixar d’estar enamorat també. Igual que un hàmster, el cap fa voltes i més voltes, perquè reconeix que se li dona bé això de pensar i sobrepensar i tenir la ment, segons diu, com un plat d’espaguetis enrotllats per diverses forquilles alhora.
La narració de Plan Z construeix, a partir de situacions rutinàries, la història de desencís de moltes vides contemporànies i de buit que inunda l‟interior d‟una generació. El to és de desemparament i resignació, però no és exempt d’humor. Un aspecte que no m’ha convençut tant és la sobreabundància de les paraules «sexe», «follar» i similars. La protagonista no pensa en una altra cosa i a estones es fa difícil seguir la lectura quan hi ha tantes referències a això, de manera tan sobrecarregada, encara que, d’alguna forma, aquest sigui l’objectiu de l’autora.