Pugin al cotxe i llegeixin!

Cinc autors catalans ens ofereixen a 'Carroussel' diferents propostes teatrals que passen a l’interior d’un cotxe
Carroussel

Laura De Andrés / @deandrescreus


Sembra Llibres defineix Carroussel com un “artefacte literari singular”. Certament, la descripció li escau. En una iniciativa curiosa i genuïna, l’editorial ha decidit compilar els textos que la Companyia La Reial -creada el 2006 per Laia Alsina i Jordi Centellas- van encarregar a cinc autors catalans i que van dur al darrer Grec sota aquest mateix títol, Carroussel. Una idea innovadora, que parteix de fixar com a escenari l’interior d’un cotxe i generar en aquest reduït espai diferents propostes dramàtiques. L’experiència va resultar única: cinc autors, cinc històries i cinc cotxes diferents, girant com un autèntic carroussel amb la Lisboa Zentral Cafè exercint alhora de banda sonora i d’eix vertebrador de l’experiència, mentre els espectadors pujaven a torns al cotxe –i la història- que desitjaven per gaudir íntimament d’un teatre de petit format que es fa a tocar de l’espectador.

Ara, aquesta proposta teatral innovadora arriba en el format original, el de les cinc històries que van donar origen a l’obra de teatre. Rere els cinc volants tenim cinc autors amb un denominador comú: cap d’ells ha estat lligat de massa a prop al món de l’escena. En Ramón Simón, director del festival Grec, explica que la proposta anava dirigida a “escriptors avesats a dibuixar personatges complexos amb un traç ràpid, capaços de generar contextos rics amb poques paraules, sense la necessitat d’un desenvolupament dramàtic convencional, amb el talent de descriure el món que té una instantània i amb la capacitat de crear enigmes i sorpreses”.

I d’aquesta cerca en surt un repartiment nodrit: Màrius Serra -coordinador-, Imma Monsó, Marta Rojals, Francesc Serés i Josep Maria Fonalleras. Tots cinc abandonen la novel·la per pujar-se a aquest singular carroussel teatral. Cadascun d’ells hi deixa la seva personal empremta. Hi ha gustos per a tots, perquè a l’interior d’un cotxe poden succeir moltes coses. I el teatre a tocar es torna literatura a tocar.

Josep Maria Fonalleras ens fa pujar al vehicle d’un taxista expert en temes funeraris, un autèntic professional en tots els àmbits, capaç de donar tota la informació necessària -la innecessària també- als familiars del difunt, bé sigui el seu extens coneixement en recordatoris o en tècniques crematòries. Per la seva banda, l’Imma Monsó ens obre la porta del darrera d’un cotxe aturat en una clariana solitària d’un bosc, on un home i una dona celebren el seu aniversari. Ell li reconeix que fa el que pot per canviar amb l’únic objectiu de complaure-la. Per aquest motiu ha decidit rebatre les acusacions d’avorrit que des que es coneixen li ha fet la seva parella, per fer-li un regal molt especial.

En el tercer dels relats, Marta Rojals, amb aquell estil tan planer, proper i envejable, puja el lector a un cotxe que tot just ha acabat de tenir un accident de trànsit, i els atorga la possibilitat de viure en primera persona el neguit i la por . Francesc Serés dibuixa el retrat d’un xofer al volant d’un monovolum de vuit places que para en un semàfor on una noia fa malabars i ven de tot per treure’n alguna moneda. L’excusa perfecta per debatre sobre la crisi, els seus efectes devastadors, el conformisme i la dignitat de les persones. I, per rematar aquest viatge, Màrius Serra, amb aquell estil seu tan característic, ens fa pujar a la peculiar història d’un guia turístic horrorista, cridat a fer-nos veure allò que els qui manen no volen que veiem a Grecalònia.

Tots cinc autors passen de la novel·la al text teatral per tornar ara, després de l’experiència, al paper. Ara tenim l’oportunitat de gaudir-los de la mà de Sembra Llibres, que amb aquesta iniciativa també pretén posar remei al distanciament absurd i inexplicable que moltes vegades es produeix entre la literatura i el gènere dramàtic.

Categories
LLIBRESTeatre
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES