‘En un lugar salvaje’, el dret a estar emocionalment malament

Robin Wright dirigeix aquesta pel·lícula en la qual una dona que ha patit una tragèdia decideix aïllar-se del món
en un lugar salvaje
Robin Wright és també la protagonista de la pel·lícula.

Manel Haro / @manelhc


L’actriu nord-americana Robin Wright (Dallas, Texas, 1966) ha participat en pel·lícules que han esdevingut grans clàssics de la història recent del cinema, com Forrest Gump (1994) o La princesa promesa (1987), però el seu paper més rellevant dels darrers anys ha estat el de Claire Underwood a la sèrie House of cards, que protagonitzava juntament amb l’actor Kevin Spacey. Ara, ha decidit dirigir el seu primer llargmetratge, Land, que en castellà s’ha traduït com En un lugar salvaje, i on Wright també n’és la protagonista. L’actriu -i directora- es posa en la pell d’una dona que, després de patir una tragèdia familiar, no sap de quina manera tirar endavant. O, més aviat, no té cap interès a seguir intentant-ho.

Edee -aquest és el seu nom- ha perdut tota esperança de ser feliç, se sent emocionalment derrotada, mentre que el seu entorn tracta de fer-la remuntar. Aquí rau una de les angoixes del personatge: ella reivindica el seu dret a sentir-se malament, a no voler aixecar el vol de nou; el sotrac que ha patit no és poca cosa, però la gent que l’estima fa el que pot perquè no llenci la tovallola, i això fa que se senti com pressionada o, pitjor encara, com si ja no encaixés en una societat on no sempre hi ha lloc per a les persones emocionalment ferides. Per aquesta raó, Edee decideix abandonar-ho tot i marxar a viure a una petita casa a les muntanyes.

La protagonista busca l’aïllament total, no vol rebre notícies de l’exterior ni tenir al seu abast res que pugui possibilitar que faci marxa enrere (especialment perquè les condicions de vida allà no seran gens fàcils): ni mòbil ni cotxe. Edee ha trencat amb el món, estar en la més absoluta solitud és l’única manera com ella entén que pot seguir vivint. En un lugar salvaje recorda, en certa manera, a Nomadland, la pel·lícula de Chloé Zhao que va aconseguir tres premis Oscar (millor pel·lícula, direcció i actriu principal). En els dos casos, el protagonisme recau en personatges femenins que han perdut algun ésser estimat i decideixen sortir de la roda de la societat per viure d’una manera més lliure, sense sentir l’obligació de rendir comptes amb ningú.

Robin Wright -com Frances McDormand a Nomadland– fa un gran paper. Diria que el personatge de Wright té molts més matisos, passa per estats d’ànims més extrems i les seves condicions de vida semblen més dures, especialment a l’hivern. Com a pel·lícula, però, em va convèncer molt més la de Chloé Zhao. Ara bé, En un lugar salvaje és una història poderosa que ens convida a gaudir d’uns paisatges impressionants, d’una bona interpretació de Wright (a més d’una digníssima direcció) i ens ofereix unes quantes reflexions existencials. La pel·lícula retrata l’abisme més profund en el qual pot caure una persona, però també ens estimula a pensar si podem trencar del tot amb el món i si sempre queda una llum, per feble que sigui, al final del túnel.

Categories
CINEDrama
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES